[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Armborstskytte, licenssnack

Armborstskytte, licenssnack

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Angus Maciomhair » 17 december 2004, 03:50

***flyttade inlägg***
Angus Maciomhair
Posted - 14 Jan 2004 : 02:33:55

Tyvärr finns det inget vidare bra sätt att hålla knäppgökar ute annat än att kolla upp folk ordentligt innan man låter dem bli medlem i föreningen. På RPS i Kiruna svarade de att man "får lita på folk" när jag frågade hur man ska göra nu när det går att fiffla med registerutdraget.

Vad gäller armborstpistol har jag inte den blekaste aning vad som gäller. Har för mig att de enligt konstens alla regler är belagda med skjutskicklighetsprov eftersom de är enhandsvapen, men vet inte säkert. Har dock själv funderat på att tota ihop en dylik tingest någon gång.

Vilka specifikationer Unionen har på armborsten för sina tävlingar har jag inte den blekaste aning om, den sidan av armborst är jag inte alls intresserad av. De tävlar dessutom endast med moderna armborst.

Klart ni ska dra igång en förening i skåne så att vi kan tvåla till er i en tävling[:)]
Ha det...
/Angus
Stockholms Låsbågesällskap

UrsusRex
Posted - 22 Mar 2004 : 20:53:06

I hopp om att få insikt för ni verkar ha hört er för bättre än jag. Men gällande vapenförvaring. Förr var det ok att förvara vapnet delat, dvs vital vapendel (slutstycke eller framstocken på hagelvapen) för sig och vapnet för sig eller ha allt ihop i vapenskåp. Sedan var det tvunget att ha vapen skåp och hemvärnsmännen vart svettiga ;P.

Så jag tror att det är ett måste med vapenskåp och där ska allt förvaras, vapen, vital del och ammunition? Skåpet måste vara monterat i vägg eller golv så att det inte går att flytta eller så ska det väga någon visst vikt. Är detta fel? För i så fall bör jag nog fixa med min vapenförvaring, jag har godkännt skåp osv men jag förvarar alltihop däri... säkrare kan det ju inte bli... det skulle va bankfack då ;)

Men sedan detta med licens på armborst. Jag tittade in i tråden för jag funderar på att börja skjuta armborst. Men så läser man och blir ju deprimerad! Det är alltså samma regler för armborst som för pistoler, men det finns inga klubbar, så med andra ord är det svårare att få en armborstlicens än en pistollicens? För jävligt!

btw Hur startar man en klubb? Jag har inte för avsikt att göra det utan jag bara frågar.
Jag sätter istället min tillit till Angus och kompani, lycka till och må det gå er väl. Någon gång i framtiden då jag har bättre ekonomi och ork ska jag ansöka om medlemskap i er klubb!

Mvh
Björn

Edit; I Solna finns ju Järvabanan för pistol och gevärsskytte och där finns även Silverpilarnas bågkytteklubb som mer eller mindre verkar nerlagd...kanske kan det vara ett bra läge för er klubb Angus? Pistolbanan borde ju passa som handen i handske och den är ofta ledig som det är nu. (Säger jag som bor granne med banan och hoppas på det bästa ;)

Angus Maciomhair
Posted - 23 Mar 2004 : 17:04:01

Det stämmer bra att den gamla lösningen med att förvara en vital del och övriga delar på vitt skilda ställen inte godtas idag (såvitt jag vet). Problemet är att de vapenskåp som finns är anpassade för vanligare saker som gevär eller pistoler, inte armborst. Att efter och före varje skjuttillfälle ta av/montera på bågen på stocken för att kunna knöka in allt i skåpet låter inte det minsta roligt.

Enl. vad som kommit fram av Låsbågesällskapets kontakter med PTI så kan armborstlicensen ev. vara på väg bort inom kort. Vad "inom kort" innebär vågar jag inte ens gissa på då jag har hört allt i andra hand utan att veta hur samtalen i övrigt har sett ut.
Den andra sidan av myntet uppenbarade sig för någon vecka sedan då jag talade med en erfaren pistolskytt som var nyfiken på armborstskytte. Han berättade att en armborstskäkta har ungefär samma anslagsenergi som en 9mm-kula och ur det perspektivet verkar livcenskravet tämligen rätt. Hur testet mellan projektilerna såg ut eller de faktiska siffrorna har jag ingen aning om.

Om du har någon kontaktinfo ang. Järvabanan och/eller Silverpilarna får du gärna maila den till mig.

Ha det...
/Angus

Ny Björn
Posted - 23 Mar 2004 : 17:19:23

Har för mig att Järva-banan är nerlagd - i vart fall för pistolskyttar.

Redigering:
-kollade med pistolskyttarnas hemsida och Järva är nerlagd, de håller numera till i Grimsta/Blackeberg.
/N B

***slut på flyttade inlägg***
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 17 december 2004, 03:58

***flyttade inlägg***
UrsusRex
Posted - 24 Mar 2004 : 09:40:34

Ok, men banan finns ju kvar. Liksom det finns banor på järvas gevärs "avdelning" den längst till höger borde passa bra, liksom luftgevärs/pistolbanan framför den. Men som sagt pistol banan finns ju kvar även om pistolklubben är flyttad. Samtliga banor ligger utomhus, pistolbanan har vindskydd och tak över skytteplatsen.
Vem som håller i järva banan vet jag inte. Den brukar vara tom för det mesta och många går helt enkelt dit utan att boka tid osv, någon gång har det hänt att jag fått gå därifrån för att hemvärnet har bokat banan, men annars brukar det vara fridens.
Silverpilarna får verkar som sagt mer eller mindre nerlagt. Jag skjuter båge där ibland och har träffat en till skytt endast vid ett tillfälle....han var inte heller medlem i silverpilarna. Men den banan ligger också utomhus i ett skogsparti med dåliga pil(skäkt)fång och passar nog inget vidare till armborst kanske?
Grimsta är väl också en bra bana? Men jag tror uppriktigt sagt Järva är bättre där är det inga problem, ingen som stör osv...
Vill man ha reda på närmaste bana kan man ringa jägarförbundet och fråga.

Men riktigt bra jobbat av er! Jag kommer defenitivt bli medlem i framtiden och ska försöka komma så snart jag kan.
Mvh
Björn

Peter
Posted - 10 Apr 2004 : 10:07:43

Daniel: Hässleholm, säger du? Det är något jag eventuellt skulle kunna vara intresserad av. Har ju föräldrahemmet där...

Annars kanske det finns möjlighet att hänga på Stockholms Låsbågesällskap?

Angus Maciomhair
Posted - 10 Apr 2004 : 16:00:55

Det går alldeles utmärkt.
Jag har skickat ett mail med kort info, ska skriva lite mer utförligt när jag får tid.
Ludde, det kommer ett mail till dig med inom kort, glömde i hastigheten bort att sätta en cc till dig [:(] f'låt.
/Angus

William
Posted - 11 Oct 2004 : 15:20:32

Hej, angående Armborst och licens så var jag själv på väg att göra ett för nått år sedan, så jag gick ner till polisstationen här i Kalmar och frågade vad som egentligen gällde. Svaret jag fick av dem var att licens inte behövdes eftersom du spänner bågdelen för hand. Påpekade för dem allt som vanligen sägs med lagrad kraft, avtryckare etc, men de hävdade bestämt att ingen licens krävdes. Fick dock inget skriftligt från dem och det blev heller inget armborst. Så tolkningen av lagen beror på vem man frågar "som vanligt".

Bobbechk
Posted - 12 Oct 2004 : 11:43:27

ett luftgävär laddarman med armkraft med o starkare kaliber är licensbelagda

William
Posted - 12 Oct 2004 : 11:53:46

Nu är jag ju ingen expert på luftgevär, men använder man inte kolsyrepatroner till de kraftigare luftgevären, ett vanligt som bara får kraft ifrån spännarmen blir väl inte så kraftigt? Men jag vet inte, bara refererar till vad polisen sa till mig.

Sigfuss
Posted - 12 Oct 2004 : 14:14:20

Nu har jag mailat rikspolisstyrelsen så skall det väl bli någon ordning på den här debatten....
***slut på flyttade inlägg***
Angus Maciomhair

Inläggav Angus Maciomhair » 17 december 2004, 04:13

***flyttade inlägg***
prinze fotogen
Posted - 24 Oct 2004 : 00:24:17

Halloj.
Jag är ganska ny på detta och har kommit in väldigt sent i diskussionen.
Jag är en fortfarande aktiv( vi är en tynande skara) armborstskytt och har skjutit mer eller mindre aktivt sedan 1987, dock inte med historiska replikan utan field crossbow.
Ett av era inlägg var en bedjan om en klubb i stor-Stockholm, ett tips är att det finns en insomnad klubb i Södertälje, bågskyttebanan är besiktigad och godkänd för armborstskytte. Detta vet jag, då jag var med och byggde banan någon gång 92-94.
Nästa inlägg jag reagerade på var om att starta en klubb i Skåne, det finns redan tre klubbar i Skåne. En i Hässleholm (Field Crossbow), en i Malmö(Field Crossbow) och en i Sandåkra(medeltida replikaskytte).
Det var bara den infon jag ville dela med mig av.
Hälsar Prinze

prinze fotogen
Posted - 26 Oct 2004 : 00:42:15

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by William</i>

Hej, angående Armborst och licens så var jag själv på väg att göra ett för nått år sedan, så jag gick ner till polisstationen här i Kalmar och frågade vad som egentligen gällde. Svaret jag fick av dem var att licens inte behövdes eftersom du spänner bågdelen för hand. Påpekade för dem allt som vanligen sägs med lagrad kraft, avtryckare etc, men de hävdade bestämt att ingen licens krävdes. Fick dock inget skriftligt från dem och det blev heller inget armborst. Så tolkningen av lagen beror på vem man frågar "som vanligt".<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej William
Du har helt rätt i det med "lagrad kraft" och mekanism, men det har även något att göra med anslagsenergi( bultens massa * bultens utgångshastighet - energiförlust vid luftmotstånd/ avstånd till målet).
Vi ville få en gräns på dragvikt till en båge för yngre juniorer, men polismyndigheterna kunde inte ge oss några specifikationer på detta.
Jag har även hört talas om"Live spelare" som ville tillverka svaga bågar för sina "Livespel".

Angus Maciomhair
Posted - 26 Oct 2004 : 01:33:29

Enl. lagtexten är det en anslagsenergi på >10 Joule (se tidigare inlägg i denna tråd) och det beror i sin tur på bågens effektivitet, pilvikt och säkert en del andra faktorer som t.ex. mekanism (nöt vs. strängskåra) så att ge ett entydigt pundtal kan bli vanskligt.

Hur detta sedan tillämpas i praktisk mening har jag inte den blekaste aning om.
Hur testar man enkelt anslagsenergin i sitt egna borst? Att bara skjuta mha bänk och ta höjden h från riktpunkten och räkna ut hastigheten ger ett snittvärde på hastigheten och inte ett ögonblicksvärde i träffögonblicket.
Låt vara att tiden t som det tar skäktan att färdas 2 meter är relativt liten och luftmotståndet på sträckan bör kunna försummas dvs. hastigheten och därmed anslagsenergin är konstant över hela sträckan --> snittenergin = anslagsenergin.

Problemet blir då att skäktans ev. rörelser kan komma att påverka storleken på h ganska mycket och mätningarna blir (kanske) värdelösa. Det hänger på hur skäktan rör sig, är det i sidled är det ingen större fara men höjdled är värre.

Jag har varit på väg till PTI i Stockholm för att få klarhet i frågan men är allt som oftast för morgontrött för att hinna. Ska ta mig i kragen i november.
Ha det...
/Angus, Stockholms LåsbågeSällskap.

Fundin
Posted - 26 Oct 2004 : 09:17:10

En annan möjlighet är att skjuta skäktan genom en kronogaf, en sån mäter man ju pilhastigheter med.
När man sedan har hastigheten är det inga problem att räkna ut anslagsenergin.

Sigfuss
Posted - 01 Nov 2004 : 16:15:54

Nu har den lokala polismyndigheten svarat, så här skriver dom:

"Tillstånd krävs för armborststomme med avfyrningsanordning. Med
avfyrningsanordning avses den mekanism i vapnet som dels håller strängen i
spänt läge, dels svarar för att strängen släpps vid avfyrning.

Med vänlig hälsning
Kjell Backlund
polisintendent"

Det kan alltså vara lite knepigt att få inneha sina armborst lagligt. Tydligen gäller dock andra regler för historiska vapen, men det är väl inte många som har ett autentiskt armborst hemma på väggen...
//Joakim

Bobbechk
Posted - 01 Nov 2004 : 21:09:57

med så många undantag tror jag det inte är något problem att ha en armborst hemma!
det är farligt att vara alltför laglydig....

Jonas Flink
Posted - 01 Nov 2004 : 21:26:39

Varför inte tillverka ett helt tidstroget armborst och patinera det lite varsamt så att det ser antikt ut. Klagar någon så insisterar man på att det är ett antikt armbort och att man köpte det på Sotheby´s för 10.000£.[:D]

Den genomsnittlige polismannen lär nog ha svårt att avgöra om det är antikt eller ej. Tror knappast att dom inkallar en expert på medeltida vapen för att avgöra om vapnet ifråga är antikt eller nytillverkat.[8)]

Thorild Gant
Posted - 02 Nov 2004 : 08:20:42

det bör inte vara några problem att skaffa licenser.
Vi på Gotland har iaf. inte haft några större problem, men det är väll som med alla vapen för målskytte. Aktivt medlemskap i en skytteförening i ett halvår (i det här fallet ansluten till armborstunionen) Föreningen intygar att du är lämplig och införstådd med säkerhet, hänsyn ansvar mm. på våra licenser står bl.a.
VapenID: som tilldelas av polismyndigheten.
tillverkningsnr: Vi har födelsenr för det
Vapentyp: Armborst (inte helt oväntat=))
Fabrikat Egentillverkat
Modell: medeltida
Kaliber: Saknas
Förvaring: Delad/inlåst

Här på ön finns det ganska många licensinnehavare, så kanske kan er lokala polis ta kontakt med Gotlands Polismynighet och få svar från några som är mer vana med medeltidsnördar med licensvapen...

Sigfuss
Posted - 02 Nov 2004 : 10:50:58

Thorild >> Då är ju frågan, hur går jag med i Armborstunionen så att jag kan börja bygga mitt armborst om ett halvår?
//Joakim

Thorild Gant
Posted - 04 Nov 2004 : 11:34:10

enklast är att gå med i en förning som är ansluten, annars får man starta en klubb. jag skall kolla med Kraak som finns på Forumet, han är vår förnings kontaktman med Armborstunionen, jag vet att de är lite knepiga att hitta.
Var bor du Sigfuss?

Sigfuss
Posted - 04 Nov 2004 : 14:11:33

Jag bor i Sundsvall och jag tror nog itne att vi har någon ansluten förening i närheten som skjuter armborst. Jag vet däremot att folket som är inblandade i projektet Styra på Styresholm har tillverkat armborst, men jag vet inte om dom har någon förening inblandad. Men kanske det räcker att bli medlem i unionen för att få söka licens?
//Joakim

Thorild Gant
Posted - 05 Nov 2004 : 16:40:32

Tror inte att det går, man skall ha skjutit aktivt i 6 mån osv. men det startas upp armborstskytte i bågskytteföreningen i Gävle vet jag, kanske går det att bli medlem där...
Magnus

Sigfuss
Posted - 08 Nov 2004 : 08:29:32

Thorild....det är 20 mil till Gävle.....lite långt att åka för att bara deltaga i träning ;-) Men kanske man kan dra ihop ett par och starta en grupp här i Sundsvall som också kan gå med i Unionen? Finns det några kontaktuppgifter för Unionen någonstans?
***slutpå flyttade inlägg***
Angus Maciomhair

Inläggav grylen » 25 mars 2006, 18:20

Läser här om vilken förvirring det är angående licensförfarande..
När jag tog armborstlicens så fanns ingenstans här på Gotland en armborstklubb. Den lokala bågskytteklubben fick alltså skapa kontakt med armborstunionen. Sedan stod jag då och då o sköt min idegransbåge med klubben i ett halvår innan jag fick licens för armborst. Alltså har jag aldrig innan licens ens hållit i ett armborst. Inte heller behövde jag starta en ny hobby med pistolskytte. Dessutom så är bågskytte en mycket bättre övergång till armborst.
Vad gäller förvaring så krävdes att jag separerade bågen från stocken. Dock när jag visade upp min nyinköpta 150 pounds compound barnett med kikarsikte och frågade hur dom tänkt sig det så tänkte dom om. Inte helt lätt att separera delarna, jämför medeltidsarmborst som är värre/omöjligt. Alltså fick jag ha stock o båge monterat men gömma pilarna. Det mesta går alltså att förhandla till en vettig lösning.
grylen

Inläggav Carrot » 18 augusti 2006, 19:43

Här diskuteras det också friskt...

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=33496
Carrot

Inläggav Lundqvist » 20 maj 2008, 08:55

Råd och tips för att köpa vapenskåp finns här

http://vapenskap.org
Lundqvist

Inläggav Edvin » 20 maj 2008, 09:26

Konstigt nog fanns det ingen diskussion om vapenskåp till ARMBORST! Att fråga om du jobbar där känns väl rätt onödigt.
Edvin

Inläggav Lundqvist » 20 maj 2008, 09:36

Klart jag gör...

http://vapenskap.org
Lundqvist

Inläggav Micke D » 20 maj 2008, 09:49

Vad jag vet så har det aldrig behövts vapenskåp för armborst, inte när jag fick licens i alla fall.

Jag har heller aldrig sett nått som skulle passa för armborst (bredden på skåpet) då de är gjorda för att ha gevär i.

Micke D
Stockholms LåsbågeSällskap
Micke D

Inläggav Eric Hejdström » 20 maj 2008, 22:35

Nej det behövs inte vapenskåp till armborst.. men det kva vara klokt at tlåsa in det någonstans iaf. Däremot ät det högst rekommenderat att man plockar ut lager och nöt när man förvarar det hemma...
Eric Hejdström

Inläggav Runristaren » 22 maj 2008, 10:36

-"Efter kontakt med tillståndsenheten hos Polisen här så säger dom att det inte spelar någon roll hur kraftigt vapnet är, man måste ändå ha licens, även för att bara inneha tex stocken."-

[:D][:D][:D], ååå ljuva Sverige[xx(][xx(][xx(]!

Skulle vilja se någon råna en bank med ett armborst[;)]
När blir det licenskrav på yxor i pallervantlandet[?]

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Skalde-Tord » 22 maj 2008, 11:16

Tja, nu är det väl lite överdrivet, jag tror det kan variera från distrikt till distrikt detta, även fast det borde vara samma för alla.
Att det blir licenskrav på yxor är väldigt osannolikt, det är trots allt ett verktyg inget annat.

Yxans roll i det moderna samhället är just det av ett verktyg, sen att det skulle GÅ att använda som vapen är en annan femma.
Öppnar man verktygslådan så kan man nog döda någon med minst 90% av sakerna där.

Armborst däremot är ett vapen, det finns än så länge ingen vad jag vet som använder det som ett verktyg eller annat, och isf vad skulle man kunna ha det till som verktyg.

Man har licens för jaktvapen, så varför inte för armborst.
Tycker det är helt i sin ordning, sen att kanske licenslagar inte är anpassade för just det, är en annan femma som torde väl ses över.

"Historien är min spegel"
Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Runristaren » 22 maj 2008, 21:50

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Skalde-Tord</i>

Tja, nu är det väl lite överdrivet, jag tror det kan variera från distrikt till distrikt detta, även fast det borde vara samma för alla.
Att det blir licenskrav på yxor är väldigt osannolikt, det är trots allt ett verktyg inget annat.

Yxans roll i det moderna samhället är just det av ett verktyg, sen att det skulle GÅ att använda som vapen är en annan femma.
Öppnar man verktygslådan så kan man nog döda någon med minst 90% av sakerna där.

Armborst däremot är ett vapen, det finns än så länge ingen vad jag vet som använder det som ett verktyg eller annat, och isf vad skulle man kunna ha det till som verktyg.

Man har licens för jaktvapen, så varför inte för armborst.
Tycker det är helt i sin ordning, sen att kanske licenslagar inte är anpassade för just det, är en annan femma som torde väl ses över.

Jimi Marklund
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det är alltså benämningen på föremålet och inte dess praktiska möjligheter som styr pallervantlandets licenskrav[8D]

Jahaa, när kommer då licenskrav på spjut eller stenslungor[?]
varför inte sten då det är ett vapen i sig självt och i form av amunition till slungor av olika slag, handkastade eller inte[;)]
Jag garanterar dig att du gör större skada på människor med ett gäng sten (historiskt vapen bland fler folkslag) i fickorna än ett armborst!
Eller varför inte ett vanligt slagträ till brändboll, detta är ju först å främst ett vapen i historien?
Eller alla modärna svärd som är vapen i sin rätta benämning och användning[?]

Ää fyf..n vilket larv, det går utför med Sverige på bred front[:D]

www.runristare.ax
Runristaren

Inläggav Skalde-Tord » 22 maj 2008, 22:57

Nej, det är det inte.
Du tog den dock som en sak att härnäst hamna under licens.

Nu tar du saken till sin spets och då slutar det vara konstruktivt.
Det är licens på armborst, inget vi kan göra åt.
Det är bara försöka gilla läget och annars om man inte gör det, göra något åt det.

Jimi Marklund
Skalde-Tord

Inläggav Matti » 23 maj 2008, 09:03

Var hur raljant du vill, Runristare. Det är licens på salongsgevär, enkelskotts 22:or. Är det löjligt? Kanske, men vet du vad?
Jag skulle bli fan så mycket mer skraj över att stå inför ett armborst än en 22:a.

Jag tror inte du för en sekund begriper vad det handlar om så sluta vara så le och arrogant hela tiden och tänk konstruktivt.

Pilbågar är inte licensbelagda, trots att de kan göras mycket farliga. Dock kräver effektivt bruk av pilbåge en hel del skicklighet och få brott begås med pilbåge. Det senaste var ett mord i Norrbotten för kanske 20 år sedan. Bågen kan inte bäras laddad eller i bereddläge speciellt länge, så jag tycker balansen är bra.
Armborstet å andra sidan, fungerar som ett gevär. Du kan ladda det och ha det i spänt läge i väntan på skottet. Och armborstet kan göras mycket kraftigt. Specialförband använder armborst än idag, eftersom de har precision, är tysta och har god verkan och gör att de är att föredra framför till och med ljuddämpade vapen i visa lägen.

Ett ljuddämpat gevär är inte tyst, det låter bara inte lika mycket och dämparen påverkar vapens prestanda negativt. Ett armborst är tyst och funkar alltid lika bra.
Sedan har det inte så mycket att göra med rån och mord (ja, förvisso kan armborstet brukas för sådant, men då talar vi nog om mer specialiserade lönnmördare) men, och detta är ett stort men, armborstet är ett förträffligt vapen vid tjuvjakt, speciellt i områden som är tämligen befolkade och där även dämpade gevärsskott riskerar att dra till sig uppmärksamthet.

Visst, du kan tjuvjaga med pilbåge, men då bågen kräver kontinuerlig träning för att vara effektiv, så är armborstet inte svårare än ett gevär. Varför hade man fortfarande armborst i England trots långbågen och varför annamade inte alla långbågen? Jo, därför att det är mycket lättare att lära någon skjuta med armborst än med båge.

Så det är inte galet att ha licens på armborst, speciellt inte i ett land med såpass mycket tjuvjakt som Sverige ändå har. Vi kan gnälla och ha oss, men det är en vettig regel som främst är riktad mot jaktbrott. Ni kan tycka vad ni vill på Åland, och du kan vara hur raljant du vill, Runristare, men nu är du bara barnslig.
Matti

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen