Angus Maciomhair
Posted - 14 Jan 2004 : 02:33:55
Tyvärr finns det inget vidare bra sätt att hålla knäppgökar ute annat än att kolla upp folk ordentligt innan man låter dem bli medlem i föreningen. På RPS i Kiruna svarade de att man "får lita på folk" när jag frågade hur man ska göra nu när det går att fiffla med registerutdraget.
Vad gäller armborstpistol har jag inte den blekaste aning vad som gäller. Har för mig att de enligt konstens alla regler är belagda med skjutskicklighetsprov eftersom de är enhandsvapen, men vet inte säkert. Har dock själv funderat på att tota ihop en dylik tingest någon gång.
Vilka specifikationer Unionen har på armborsten för sina tävlingar har jag inte den blekaste aning om, den sidan av armborst är jag inte alls intresserad av. De tävlar dessutom endast med moderna armborst.
Klart ni ska dra igång en förening i skåne så att vi kan tvåla till er i en tävling[:)]
Ha det...
/Angus
Stockholms Låsbågesällskap
UrsusRex
Posted - 22 Mar 2004 : 20:53:06
I hopp om att få insikt för ni verkar ha hört er för bättre än jag. Men gällande vapenförvaring. Förr var det ok att förvara vapnet delat, dvs vital vapendel (slutstycke eller framstocken på hagelvapen) för sig och vapnet för sig eller ha allt ihop i vapenskåp. Sedan var det tvunget att ha vapen skåp och hemvärnsmännen vart svettiga ;P.
Så jag tror att det är ett måste med vapenskåp och där ska allt förvaras, vapen, vital del och ammunition? Skåpet måste vara monterat i vägg eller golv så att det inte går att flytta eller så ska det väga någon visst vikt. Är detta fel? För i så fall bör jag nog fixa med min vapenförvaring, jag har godkännt skåp osv men jag förvarar alltihop däri... säkrare kan det ju inte bli... det skulle va bankfack då
Men sedan detta med licens på armborst. Jag tittade in i tråden för jag funderar på att börja skjuta armborst. Men så läser man och blir ju deprimerad! Det är alltså samma regler för armborst som för pistoler, men det finns inga klubbar, så med andra ord är det svårare att få en armborstlicens än en pistollicens? För jävligt!
btw Hur startar man en klubb? Jag har inte för avsikt att göra det utan jag bara frågar.
Jag sätter istället min tillit till Angus och kompani, lycka till och må det gå er väl. Någon gång i framtiden då jag har bättre ekonomi och ork ska jag ansöka om medlemskap i er klubb!
Mvh
Björn
Edit; I Solna finns ju Järvabanan för pistol och gevärsskytte och där finns även Silverpilarnas bågkytteklubb som mer eller mindre verkar nerlagd...kanske kan det vara ett bra läge för er klubb Angus? Pistolbanan borde ju passa som handen i handske och den är ofta ledig som det är nu. (Säger jag som bor granne med banan och hoppas på det bästa
Angus Maciomhair
Posted - 23 Mar 2004 : 17:04:01
Det stämmer bra att den gamla lösningen med att förvara en vital del och övriga delar på vitt skilda ställen inte godtas idag (såvitt jag vet). Problemet är att de vapenskåp som finns är anpassade för vanligare saker som gevär eller pistoler, inte armborst. Att efter och före varje skjuttillfälle ta av/montera på bågen på stocken för att kunna knöka in allt i skåpet låter inte det minsta roligt.
Enl. vad som kommit fram av Låsbågesällskapets kontakter med PTI så kan armborstlicensen ev. vara på väg bort inom kort. Vad "inom kort" innebär vågar jag inte ens gissa på då jag har hört allt i andra hand utan att veta hur samtalen i övrigt har sett ut.
Den andra sidan av myntet uppenbarade sig för någon vecka sedan då jag talade med en erfaren pistolskytt som var nyfiken på armborstskytte. Han berättade att en armborstskäkta har ungefär samma anslagsenergi som en 9mm-kula och ur det perspektivet verkar livcenskravet tämligen rätt. Hur testet mellan projektilerna såg ut eller de faktiska siffrorna har jag ingen aning om.
Om du har någon kontaktinfo ang. Järvabanan och/eller Silverpilarna får du gärna maila den till mig.
Ha det...
/Angus
Ny Björn
Posted - 23 Mar 2004 : 17:19:23
Har för mig att Järva-banan är nerlagd - i vart fall för pistolskyttar.
Redigering:
-kollade med pistolskyttarnas hemsida och Järva är nerlagd, de håller numera till i Grimsta/Blackeberg.
/N B
***slut på flyttade inlägg***