av Vix Hq » 19 augusti 2008, 18:04
Åsa - sprundet är inte utfläkt när jag har den på mig - det hamnar liksom under flätan, in mot nacken i rak linje med borderiet. Däremot fläker jag ut det (om man kan tala om att "fläka ut" nåt på 2 cm...) när jag tar på mig hättan och petar in håret. Det verkar som om ju mer hår jag har uppsatt vid <i>sidan</i> av huvudet (alltså inte lindat runt huvudet som på min blogg) desto mer behov av ett sprund finns det för att lätt få på sig hättan. Det känns som att ett större sprund skulle underlätta att ta på sig hättan om man har mycket hår att stoppa in i "påsarna" som sprund + rynkning bildar.
Nackdelen med ett så litet sprund som mitt är att "bandändarna" är fästa väldigt nära varandra, vilket inte kanske inte märks så mycket när jag har den på mig. Däremot skiljer det sig ju en hel del från originalet.
Jag kommer att behöva justera längden på bandet när jag hittat "rätt" uppsättning med löshår och annat - för tillfället är det lite för långt, tror jag. Vilket gör att det inte sitter jättebra när jag skjuter tillbaka hättan och visar öronen, men med rätt längd på bandet är jag övertygad att hättan kommer kännas bra i den positionen också. Flätan håller den på plats, under förutsättning att <i>den</i> inte lossnar...[;)]
Jag kan täcka allt hår också om jag vill, men jag tyckte att det blev lite mer likt Maciejowski på det här viset. De flesta som bär hätta i det manuskriptet verkar visa ganska mycket hår.
Jag har sytt en huva med 8 cm sprund nu, men den blev gigantisk!
/Vix, som testar vidare.