[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Material i vapenskjortor ?

Material i vapenskjortor ?

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Material i vapenskjortor ?

Inläggav Henrik Hoffström » 30 september 2003, 18:57

Inledande not. Med vapenskjorta avser jag en sådan där färglad oftast ärmlös sak som bars över rustningen under högmedeltiden. (Är inte säker på vad man korrekt ska kalla plagget på svenska)

Nu till min första fråga. Jag ska precis till att sy mig en ny vapenskjorta och jag har börjat fundera över vilket material jag borde använda. Min förra vapenskjorta var i linne vilket fungerade bra men av det här forumet har jag lärt mig att färgat linne var ytterst sällsynt under medeltiden. Så om man inte sydde vapenskjortorna av linne, vad använde man då ? (Ylle känns fel i ett plagg som bland annat har som funktion att minska risken att bäraren drabbas av värmeslag)

Min andra fråga handlar om hur vanligt det var att vapenskjortor var försedda med heraldiska motiv. De flesta rekonstruerade vapenskjortor jag sett är det men när jag tittar i historiska källor så är det mycket vanligare med omönstrade vapenskjortor, inte sällan är de tom i en helt annan färg än bärarens heraldiska vapen. Ett undantag mot detta är manasse codexen men jag har fått en känsla av att de ryttare som avbildas där är klädda för tornering och inte för strid.

Nu kan det låta som om jag besvarat min egen fråga men jag är inte säker på att min tolkning av de bilder jag hittat är korrekt. Det som gjort mig misstänksam är att de figurer som avbildas i heraldiskt mönstrade vapenskjortor ofta är kungar eller liknade viktiga personer och jag har kommit att undra om det helt enkelt kan ha varit en konstnärlig konvention att göra så i syfte att få dessa personer att tydligt märkas.

Någon som har några insikter att dela med sig av ?

Tacksam för svar
Henrik Hoffström

Inläggav Raymund » 30 september 2003, 21:53

Till att börja med så bör man hålla reda på när och var illustrationerna är ifrån, heraldiska surcoter (jag använder den engelska/franska termologin eftersom jag också är osäker på den svenska) börjar i allmänhet först dyka upp i slutet av 1270-talet, som du säger så är det är i stort sätt bara kungar och liknande som har surcoter som är utsmyckade innan dess. Om det beror på att det bara var kungar som hade råd med dessa utsmyckade och färggranna surcoter eller om det var ett sätt för illuminatören att utmärka dem från resten av de stridande är jag osäker på.
När det gäller material så vet man dock från uppteckningar och liknande att materialet i de heraldiska surcoerna var siden eller sidensammet och liknande, de gick till skillnad från linne, lätt att färga i bjärta färger. Och de var framförallt dyra, de visade på riddarens makt och rikedom, hade man råd att förstöra ett sidemsammetschabrack med hästsvett så var man inte nån fattig landsortsknekt...
De tidiga enfärgade surcoterna kan däremot enligt min teori varit i linne, de är oftast i ganska ljusa enkla färger och det kan vara en förklaring till att de har en annan färg än riddarens sköld, eftersom linnet inte gick lika lätt att färga så gick den inte att färgmatcha så att säga. Men det är som sagt en teori jag har.
Så beroende på tidsperiod och social ställning så har du att välja på siden eller eventuellt linne. När det gäller medeltida siden så kolla in bla denna tråd: [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=48"]Siden[/url]

/R
Raymund

Inläggav my_mmy » 30 september 2003, 22:06

betänk också möjligheten att de var målade. En artikel som jag är på väg att hämta om en timme är:

Staniland, Kay. "Court style, painters, and the Great Wardrobe." England in the fourteenth century: proceedings of the 1985 Harlaxton Symposium. Ed. W. M. Ormrod. (Woodbridge, Eng.: Boydell Press, 1986.)

Den ska diskutera just målarnas roll i garderoben, och det arbete de gjorde på att måla såväl baner och häst chabrak som vapenrockar för det kungliga hushållet. Jag kan återkomma med mer info när jag har läst igenom den.

-maggie
my_mmy

Inläggav Raymund » 30 september 2003, 22:37

Kolla även in mailinglistan [url="http://groups.yahoo.com/group/75years/"]'75years'[/url], där fördes en liknande diskusion för nått år sedan, sök på 'Vapenkjortel' för en natts läsning...
Där nämns också ett tunt ylletyg kallat 'serge' som användes till surcoter för stadsmiliser i nederländerna i slutet av 1200-talet.

/R
Raymund

Inläggav Henrik Hoffström » 30 september 2003, 23:23

En annan sak jag kommit att tänka på är att de flesta effigies (finns det ett svenskt ord för effigy ?) från den period jag är intresserad av(1250-1325)verkar ha enfärgade vapenskjortor. Å andra sidan så har ju så vitt jag förstått många effigies ursprungligen varit målade så man kan ju tänkta sig att där funnits heraldiska motiv som försvunnit tillsammans med färgen.

PS Till Raymund. Tittade in på 75 years men fick inga träffar. Gav du mig möjligen fel sökord. (Det känndes inte helt rätt att söka på "vapenkjortel" på ett engelspråkigt forum.)
Henrik Hoffström

Inläggav Sara Lundström » 1 oktober 2003, 00:09

Menar du skulpturer, eller? Effigy betyder ju mer allmänt "avbildning".
Sara Lundström

Inläggav Henrik Hoffström » 1 oktober 2003, 00:18

jag har tydligen hållit på för mycket med rustningar. Jag har bara stött på ordet effigy i litteratur som handlar om rustningar och där används det om en typ av gravmonument. Se här för ett antal exempel

http://www.gothiceye.com/pictures.asp?c ... 3&offset=9

Förhoppningsvis framgår nu vad jag menar.
Henrik Hoffström

Inläggav Raymund » 1 oktober 2003, 05:54

Dt verkar som om Yahoogroups sökfunktion inte riktigt håller måttet, kolla in trådarna som börjar med medelande nummer 117 för diskusionen jag tänkte på.
När de gäller effigierna (gravstoder?) så var nog som sagt de flesta målade, men det förekom nog enfärgade surcoter parallellt med de heraldiska surcoterna som börjar bli vanliga först runt ca 1300.

/R
Raymund

Inläggav Henrik Hoffström » 5 oktober 2003, 15:56

Till my_mmy: Hittade du något som belyser den här frågan i artikeln ?

(Ber om ursäkt om jag framstår som otålig, jag har en tyginköpsresa plannerad till nästa vecka och behöver gräva fram så mycket information som möjligt innan dess)
Henrik Hoffström

Inläggav Arnaud Guillaume » 6 oktober 2003, 13:51

Jag kan f ö nämna att det inte är några problem med att ha ylle i en surcote - ylle är bra på att skydda mot sol. Jag testade kombinationen under ett Visby för en massa år sen, och det gick bra.
Arnaud Guillaume

Inläggav my_mmy » 6 oktober 2003, 21:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Henrik Hoffström</i>

Till my_mmy: Hittade du något som belyser den här frågan i artikeln ?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

tja, det verkar som om man målade, men mest när det var bråttom och resultatet inte var ämnat att vara någon längre tid. Applicerade vapenrockar verkar vara normen för mer långtida användning, för en riddare troligen kläde då.

utdrag:

"It has long been known that painters worked in the Great Wardrobe 'mainly upon decorative work such as the emblazoning of arms and devices on banners, and the preparation of appropriate embellishments for tournaments, masquerades and other festivities'.
...
"Whilst painting could produce rapid results, the use of different coloured textiles (linen, cloth, silk, velvet' to form a ground for subsequent ornamentation was a method which offered a more lasting and also more sumptuous results. For example in 1345-49, a jousting tunic (cotamura) for Edward required 1 1/4 ells each of red and blue cloth to form the fields of the quarterings of his arms. In this instance the leopards passant guardant and fleurs de lis were obviously to be formed from the 1 1/2 ells of yellow cloth also provided. More usually, couched gold thread or pearls were applied to velvet to produce a rich blazon befitting the king's status."

angående tryckning med guld:

"This technique particularly lent itself to items required for a very short time, thus saving the considerable expense of embroidery and was produced much more rapidly. For example, 8 horse trappings of deep blue sindon stamped with the arms of Sir Stephen Cosyngton, a knight of the Prince of Wales who played an important part at Crecy in 1346, were provided for the jousts held at Canterbury celebrating the king's recent victories."

"... it is possible that this is also the method used in 1208 for banners and tunics of arms, when 49s. 10d. were paid for gold, 20s. for laying it down (the term used here is cubando), 3s. for painting, and 8s. for sewing."

hoppas det är till användning.

-maggie
my_mmy

Inläggav Henrik Hoffström » 7 oktober 2003, 00:44

Tack det var till stor hjälp.

Här skulle man kanske kunna tänka sig att en Heraldisk Surcote avsedd för slagfältet borde kunna varit målad efter som den troligen bara skulle kunna användas en gång. Sedan skulle den vara nersölad med dam, lera, rost, blod och kanske även ha en del hål orsakade av fientlig åverkan. Tror inte man skulle kunna få den ren och hel igen efter den varit med om något sådant.

En sak i det du skrev tilldrog sig dock extra intresse

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"> the use of different coloured textiles (linen, cloth, silk, velvet' to form a ground for subsequent ornamentation <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Kan jag ta det här som grund för att använda färgat linne ?
(Det är det, det verkar stå men efter som färgat linne i 1200-1300 tals kläder är kontroversiellt så vill jag dubbelkolla)
Henrik Hoffström

Inläggav my_mmy » 7 oktober 2003, 00:50

Henrik: ett till citat...

"In 1300/1 banners (vexilla) of the arms of St. George made for Edward I's campaigns in Scotland cost only 1s. to make, whilst those of the arms of St. Edmund and of St. Edward were 4s. each, and those of the king's arms were 5s. each; all these banners were of dyed linen."

fotnot till den texten: "Public Record Office, E101/359/20. Whilst complexity of design was no doubt the main reason for price differential, it is likely that the banners of the king's arms may well have been embellished with gold thread or strips of gilded leather; both methods are found in surviving medieval embroideries."
my_mmy

Inläggav Henrik Hoffström » 7 oktober 2003, 00:52

Det finns alltså belägg i artikeln för banner i färgat linne men inga belägg för att det använts i kläder

Tack för ett mycket snabbt svar.
Henrik Hoffström

Inläggav my_mmy » 7 oktober 2003, 01:23

no worries.

man skulle ju kunna säga att fanorna inte behöver tvättas på samma sätt som ett plagg, men å andra sidan är de ju utsatta för mycket mer väder och vind. Och sen är det ju så att linne går att färga, och kan vara ganska färgfast också, beroende på vilka färger du använder. Krapp bör blekna relativt snabbt, men vejde bör hålla ganska bra, eftersom den färgen är kemiskt reaktiv. blått är alltså en bra färg för linne. Gult, med saffran, håller också ganska bra, medan lökskal behöver färgas om hela tiden. Tannin-baserade färger, olika bruna färger alltså, blir också ganska färgfasta på linne.

Så, med andra ord, om du tänker dig för lite vad gäller vilka färger du vill använda, så kan du göra ett ganska bra motiverat försök med linne till din vapenrock.

-maggie
my_mmy

Nästa

Återgå till Kläder och textila hantverk