Inledande not. Med vapenskjorta avser jag en sådan där färglad oftast ärmlös sak som bars över rustningen under högmedeltiden. (Är inte säker på vad man korrekt ska kalla plagget på svenska)
Nu till min första fråga. Jag ska precis till att sy mig en ny vapenskjorta och jag har börjat fundera över vilket material jag borde använda. Min förra vapenskjorta var i linne vilket fungerade bra men av det här forumet har jag lärt mig att färgat linne var ytterst sällsynt under medeltiden. Så om man inte sydde vapenskjortorna av linne, vad använde man då ? (Ylle känns fel i ett plagg som bland annat har som funktion att minska risken att bäraren drabbas av värmeslag)
Min andra fråga handlar om hur vanligt det var att vapenskjortor var försedda med heraldiska motiv. De flesta rekonstruerade vapenskjortor jag sett är det men när jag tittar i historiska källor så är det mycket vanligare med omönstrade vapenskjortor, inte sällan är de tom i en helt annan färg än bärarens heraldiska vapen. Ett undantag mot detta är manasse codexen men jag har fått en känsla av att de ryttare som avbildas där är klädda för tornering och inte för strid.
Nu kan det låta som om jag besvarat min egen fråga men jag är inte säker på att min tolkning av de bilder jag hittat är korrekt. Det som gjort mig misstänksam är att de figurer som avbildas i heraldiskt mönstrade vapenskjortor ofta är kungar eller liknade viktiga personer och jag har kommit att undra om det helt enkelt kan ha varit en konstnärlig konvention att göra så i syfte att få dessa personer att tydligt märkas.
Någon som har några insikter att dela med sig av ?
Tacksam för svar