Matti har naturligtvis rätt när han blandar in romarna och deras utrustning. Finns det någonting som de inte har ett finger med i spelet när det gäller vår historia? [:D] Jag har hittat lite bilder från det sena Imperiet och fram till nordiskt 900-tal där man ser den romerska infuensen och den nordiska hjälmen växa fram! För en del är detta kanske självklart, men för någon är det kanske nytt.
Här har vi en romersk kavallerihjälm. Jag har inte järnkoll när den är ifrån, men jag skulle gissa 200-talet. Notera <i>ögonbrynen</i> och <i>kammen</i>. Vi kommer att se dem senare...
Nästa hjälm är från slottet Burgh i Norfolk, England. Där fanns ett romersk kavallerifort och hjälmen nedan är en kopia på ett fynd därifrån. Nu är vi inne på 400- eller 500-tal.
Nästa hjälm är den välkända Sutton Hoo-hjälmen från Suffolk, England. Den är från tidigt 600-tal och här ser vi de streckade utsmyckningarna på ögonbrynen som kommer att återfinnas på de nordiska hjälmarna. Kind- och nackskydd är förmodligen inspirerade av de romerska hjälmarna.
Intressant att notera är att Sutton Hoo-hjälmen är mycket lika den hjälm som finns avbildad på en platta man hittat i Valsgärde(?).
Bortsett från hornen och att kammen saknas är hjälmen på avbildningen mycket, mycket lik. Jag tror knappast att det är en slump.
Vi tar en engelsk hjälm till. Det är den sk Coppergatehjälmen från York som är daterad till 700-talet. Jag tycker att även den är tydligt inspirerad från de romerska hjälmarna. Intressant att se är att man har hängt ringbrynja på den, något som även förekom bland de nordiska hjälmarna.
Nu över till de nordiska hjälmarna, de är från Vendeltid (550-880)men jag vet inte den exakta dateringen på hjälmarna.
Titta på nedanstående hjälm. Den liknar de romerska kavallerihjälmarna längst upp, men har också drag av de brittiska hjälmarna som saknas på de romerska.
På hjälmarna nedan ser vi den nordiska typen med långt nässkydd och glasögon. Det är inte mycket som skiljer de bägge hjälmarna åt. Båda har de streckade dekoreringarna på ögonbrynen som vi funnit på de engelska.
På nedanstående hjälm ser det ut som om nässkyddet är kortat och man har hängt på en ringbrynja runt hela hjälmens kant. I övrigt påminner den om de två ovanstående. Kanske är denna hjälm senare.
Slutligen har vi 900-talshjälmen från Norge. Den påminner om de tre ovanstående hjälmarna, men är inte lika dekorativ. Det finns spår efter ringbrynja på den med, men det är svårt att veta hur omfattande den har varit.
Jag tycker att man kan se att de romerska hjälmarna varit förlagor för de engelska och nordiska hjälmarna. Jag tror också att det har förekommit någon form av handelsutbyte mellan england och de nordiska länderna.
varför glasögonen försvann och hjälmarna blev mer spetsiga i stället för rundkulliga när vi går i på 1000-talet vet jag inte.
That's my 50 cent...
Det ska bli kul att höra era kommentarer!
/Wolfie