Min mor har till jul önskat sig en pyjamas med lucka så jag tänkte ge mig på att försöka sy en åt henne. Problemet kommer dock vid konstruktionen av själva luckan, jag antar att pyjamasen är öppen längs hela grenen (så man slipper bli för naken bara för att man behöver uträtta sina behov) och att luckan på nåt sätt är vad som behövs för att stänga till i bak men jag lyckas inte räkna ut hur dte är gjort. Luckan verkar ju vara helt fyrkantig och skulle alltså behöva sitta ihop med baskidan av benen eller tänker jag helt snett? (Ett tag funderade jag över nånting liknande hosor och blygdkapsel fast baktill men då blir det inte fyrkantigt.)
Det skulle kanske hjälpa att titta på hur manskläder över lag var konstruerade under mitten av 1800-talet men jag vet inte var jag ska hitta källor för det. Det enda jag har böcker om är kvinnokläder.
Jag får nu kila iväg till bibblan och se om jag kan låna lite serieböcker [:)] inte för att det hjälper mig med konstruktionen men i alla fall med att komma ihåg hur det ska se ut.