Ryska vadmal stövlar

Ett forum om hantverk i läder, t ex skor, väskor, pungar.

Ryska vadmal stövlar

Inläggav Tobbe Tofs » 10 december 2008, 16:22

hejsan, är ny på detta forumet men har suttit och läst en jädrans massa. detta ställe är lite beroende framkallande ;)

men jag har en liten fråga till er experter här, ni som kanske sitter på inromation eller bara är fruktansvärt duktig på att hitta info.

för ett bra tag sedan såg jag ett program på discovery channel med peter schmeikel (fotbolmålisen från tyskland, kan inte stava hans efternamn) där han var och hälsade på en rysk traditionell stövel fabrik (de hade t.ex tillverkat åt den sovjetiska armen) där de gjorde dem i ett enda stycke vadmal (har för mig det var vadmal i alla fall). ett mycket intressant program där man fick följa hela processen från högar med lös ull till en färdig stövel. de har tydligen blivit inne att använda igen i ryssland.

frågan då. det är väl mer flera frågor runt dessa stövlar.
någon som vet vad de heter egentligen?
hur långt bak i tiden användes dessa i ryssland?
nån som har en blekaste aning om vart/hur man kan få tag i ett par?

tack för mig
Tobbe Tofs

Inläggav Max Gullberg » 10 december 2008, 17:16

Stövlarna heter valenki och används fortfarande om än sparsamt och med av gamlingar. Ser ett par dagligen i princip utanför tunnelbanan

Har ett par som står hemma i Sverie och gör ingen nytta..

Och det är Peter Schmeichel
Max Gullberg

Inläggav Tobbe Tofs » 10 december 2008, 19:09

valenki, bra då vet man..dags att googla en massa då.

de må användas av gamlingar i sverige men det är inne att ha dem i ryssland...deras president brukar knata runt i sånna och även ge valenki boots i gåvor.
rysk nationalism är ju på uppsving så...
Tobbe Tofs

Inläggav Kristoffer » 10 december 2008, 20:28

og Peter Schmeichel er fra Danmark og var målmand på landsholdet der.
Kristoffer

Inläggav Mary-Lou » 10 december 2008, 21:04

Max bor inte i Sverige- han menar tunnelbanan i S:t Petersburg, där han bor. Fast det kanske inte är så hippt där ;)
Mary-Lou

Inläggav Mjödbjörn » 10 december 2008, 21:19

fast Max är på väg "hem" de närmaste dagarna, så Tobbe, du kanske kan beställa ett par
Mjödbjörn

Inläggav Tobbe Tofs » 11 december 2008, 12:39

sorry, kristoffer...jag har noll koll på fotboll (den enda sporten jag har koll på är speedway) så du får ursäkta min kunskapsbrist. minns bara att Peter var fotbollsmålis i ett landslag (och typ manchester eller liknande).

så vad kostar ett par valenki skor egentligen?
Tobbe Tofs

Inläggav Max Gullberg » 11 december 2008, 14:18

Tacka Maria och Björn för era förtydliganden, jag har som sagt ett par som står och skräpar hemma, ska kolla vad jag köpte dem för så kan du få dem för samma pris. Vad har du för skostorlek? Rädd att det är one size fits all kinda..
Max Gullberg

Inläggav Tobbe Tofs » 13 december 2008, 15:35

jag har runt 41 i skostorlek.

men är det nån som kan förtälja hur långt tillbaka i tiden ryssarna har använt valenki???
Tobbe Tofs

Inläggav Max Gullberg » 13 december 2008, 16:30

En snabb titt på ryska wikipedia upplyste mig om att de äldsta fynden är vara från slutet av 1700-talet i Nizjnij Novgorod området. Dock menar man att de har funnits liknande asiatiska filtade stövlar i över 1500 år, självfallet utan referens..

Mina valenkis borde passa då, jag har 42..
Max Gullberg

Återgå till Läderhantverk och skor