Struthättor för kvinnor

Detta forum är för diskussioner kring återskapande av historiska kläder och textila hantverk.

Inläggav Mary-Lou » 4 maj 2009, 06:04

Korta struten.. ? Eller smalna av den för att minska tyngden.
Mary-Lou

Inläggav Peter » 4 maj 2009, 06:45

Snurra struten runt halsen, eller lägg den över axeln kanske.
Peter

Inläggav Vix Hq » 4 maj 2009, 08:06

Hasa in huvudet långt in i hättan och testa att vika tillbaka eller rulla öppningskanten så du kan se. Eller gör öppningen mindre om det går så hättan "hålls upp" av din haka när du har den på dig.

/Vix.
Vix Hq

Inläggav wuthering » 4 maj 2009, 12:54

Fast detta skedde även när struten inte ens var påsydd, märkte jag :/ Tänkte om det var något man kunde göra åt passformen kring huvudet för att få den att sitta.
wuthering

Inläggav Peter » 4 maj 2009, 14:00

Tajtare kring hakan, som Vix skrev.
Peter

Inläggav LillaFrökenUtter » 14 april 2011, 23:08

Hej.

Om jag vill ha en struthätta med knäppning fram, vart kan jag hitta bilder på det? Länkarna i tråden fungerar inte för mig. :(
Hur gör jag mönstret? Ritar från grunden, letar rätt på ett annat mönster, och gör om? Finns det någon guide någonstans? (Jag sitter fast utan tillgång till ett bibliotek för tillfället, och jag vill börja sy nu!!!)

Tack på förhand

Malin

"Man kan inte vara nere om man har en ballong"
Nalle Phu
LillaFrökenUtter

Inläggav Peter » 15 april 2011, 06:11

Peter

Inläggav Ulfa » 16 april 2011, 14:12

Så praktiskt för min del att det började pratas om hättor!
Behöver något slags varmare huvudbonad till min 1100-talsstass och kan inte minnas att jag på någon bild har sett något annat på kvinnornas huvuden än linnedukar av olika slag. Någon som vet något belägg eller bild på en hätta eller annan varmare huvudbonad från 1100-talet för kvinnor?
Tack [:)]

/Ylva
Ulfa

Inläggav LillaFrökenUtter » 16 april 2011, 20:54

Hur gör man om man vill ha knäppning fram då? Klipper upp mitt i triangeln?

"Man kan inte vara nere om man har en ballong"
Nalle Phu
LillaFrökenUtter

Inläggav Karin » 16 april 2011, 21:43

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by LillaFrökenUtter</i>

Hur gör man om man vill ha knäppning fram då? Klipper upp mitt i triangeln?
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Triangeln ska inte sys fast under hakan utan i slitsen över axeln.

Karin
Karin

Inläggav sparvunge » 28 april 2011, 00:01

Om jag skulle göra en 1100-talsdräkt Ulfa, skulle jag satsa på att göra ett vanligt haklin i linne eller kanske siden som är lite varmare, och sen en ganska stor ofärgad vit tunn ylleslöja över det. Det håller värmen ganska bra och jag grundar mig på dels sunt förnuft och dels regler för nunnors klädsel som till dels kan anses spegla vissa aspekter av kvinnodräkten då klosterreglerna skrevs. Hättor för kvinnor har jag inte sett från 1100-tal, men sen minns jag inte exakt om/vad Eva Andersson skrivit om det i sin bok.

www.idashantverk.blogspot.com
sparvunge

Inläggav Ulfa » 29 april 2011, 13:17

Tack Sparvunge för ditt svar! Evas bok behandlar 1200-1500-talen, och i avsnittet om hättor kunde inte jag heller tolka något angående hättor på 1100-talet. Hon skriver att det är ett väldigt vanligt plagg använt av både kvinnor och män under hela den tiden hon behandlar, men att kvinnor sällan har hättor på bilder. Detta kan kanske förklaras, menar Eva, med att tecknarna ofta ville göra det tydligt vilka som var kvinnor och vilka som var män och då pryda kvinnorna med bonader endast avsedda för kvinnor, exempelvis haklin.
Det jag funderar på nu är att det finns bilder på män från 1100-talet med hättor:
http://www.abdn.ac.uk/~lib399/english/t ... s022.shtml
skulle det då inte vara möjligt att kvinnor också använde plagget?
Vad är det för klosterregler du syftar på? Låter intressant :) Och slöjan, bara en rektangel typ man tar på huvudet?

/Ylva
Ulfa

Inläggav Anthka » 29 april 2011, 16:22

Ulfa: Jag kör på slöja i linne virad runt halsen/huvudet. Värmer förvånansvärt bra. Att göra en i siden borde värma ännu mer, enda nackdelen är att hörseln minskar drastiskt med en massa tyg över öronen.[;)]

http://liljekonvaljemo.blogspot.com/
Anthka

Inläggav Ulfa » 29 april 2011, 23:05

Hm, har aldrig haft en ordentlig huvudbonad i lin så måste ju testa om det räcker om sommaren. Har redan inköpt tyg så ska bara komma igång.. Hehe, jag kan tänka mig med det där om hörseln.

/Ylva
Ulfa

Inläggav fiaLi » 12 maj 2011, 13:35

http://image.ox.ac.uk/show?collection=b ... =msbodl264
på fol. 67 längst upp på kanten ser man folk med något jag tolkar som struthätta, även om den är nerdragen. är de män eller kvinnor? jag tycker de ser kvinnliga ut, lite går jag på frillan men också ansiktsdragen. kolla speciellt på kvinnan längst till vänster och hon näst längst till höger. ärmarna ser ju lite damiga ut tänkte jag först, men sen såg jag på den övre vänstra bilden att där är en man med tydliga trumpetärmar, för han har skägg. fö ser en snubbe rätt tjurig ut, han som bara tittar på och varken får mat eller dryck. fina bilder hur som helst!
(de små figurerna ska ju tydligen återspegla vardagsliv om jag fattade beskrivningen rätt. har bara tittat på bilder och inte läst mer om manuskriptet.)

fiaLi, Bondeuppbådet i Östergötland
fiaLi

FöregåendeNästa

Återgå till Kläder och textila hantverk