Armborst

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Frej » 25 september 2009, 20:19

Aah! tack för det skrattet ;)

http://frejknivmakeri.blogspot.com/
Frej

Inläggav Vidar Halvslak » 29 september 2009, 13:02

Vassego !

Jo, för att ta ur det fyrkantiga hålet för armborstlagret brukar jag använda handöverfräs med notfräs, o ta stämjärn för hörnen.
(Ståfräs använder jag sällan [;)][:D])

Men, finns det inte något som kallas "fyrkantsborr" som kan ta fyrkantiga hål ?[:0]

Låter mysko, men skulle passa finemang för o slippa det tidsödande stämjärnspillet [:p]
Vidar Halvslak

Inläggav Micke D » 29 september 2009, 13:28

Micke D

Inläggav Vidar Halvslak » 29 september 2009, 14:26

Ahh, kiitos Micke !

Stämborr hette det ju [:)]

Nån som brukat en dylik tingest ?
Eller är det bara o koppla på o köra ?
Vidar Halvslak

Inläggav Vidar Halvslak » 1 oktober 2009, 09:31

Här kommer en snutt från SVT play från "armborstmordet"

http://svtplay.se/v/1705999/vetenskapsm ... el_6_av_10

Liite synd på närbilderna av den moderna 100 grains fältspetsen á 12 kr/st, men kul me lite armborst på svt [:)]
Vidar Halvslak

Inläggav Eric Hejdström » 1 oktober 2009, 12:02

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Liite synd på närbilderna av den moderna 100 grains fältspetsen á 12 kr/st, men kul me lite armborst på svt <hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

För att inte tala om glasfiberbåge och pilränna... Och ett helt meningslöst och intetsägande test om man kan skjuta igenom brynja eller inte.
Eric Hejdström

Inläggav Vidar Halvslak » 7 oktober 2009, 06:20

Vi jobbar på att omvända fuskarna [;)]

Vi skall träffa "filmstjärnorna" från Gävle på Lördag i samband med ett besök helt dedikerat armborst på Skokloster.

O i samband med kommande historiskt förankrade tävlingar med armborst av historiska material, så hoppas vi göra fuskarna så sugna att dom byter ut glasfiberbågen mot en historisk av stål, trä eller horn, samt börjar skjuta med tvåfjädrade pilar.

Det är bättre att locka med, än att banna mot [:)]
Vidar Halvslak

Inläggav Eric Hejdström » 7 oktober 2009, 09:38

Så sant så sant. Det finns en anledning till att mitt och frugans ligger halvklara. Men det kommer bli träbåge med senor till dom och inga glasfiberbågar. Har tyvärr inte råd att köpa stålbåge och ingen utrustning för att smida en. Eller rättare sagt, smida en är inga problem, men att härda och kontrolerra den för sprickbildningar är värre... Och finns det annat än tvåfjädrat?
Eric Hejdström

Inläggav Micke D » 7 oktober 2009, 12:09

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Och finns det annat än tvåfjädrat?<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">Det beror på vem man frågar, jag säger att två fenor är det enda rätta, men på "ön" så skjuts det med trefenade pilar under medeltidsveckan, en fena snett uppåt till hö. och vä. och en i en skåra i stocken.
Micke D

Inläggav Eric Hejdström » 7 oktober 2009, 14:59

Jag vet... Mer en moralisk/etisk fråga att ställa till sig själv, ha ha. Är det någon som provat att klyva fram skaftämnen till skäktor? Hade varit intressant att se hur en pil som är grövre i framänden beter sig till skillnad från de vanliga pilskaften som oftast används. På tal om pilar. Om man gör vanliga bodkin-spetsar så bör de väl rimligtvis inte förstöra tavlan mer än vanliga tavelspetsar? Om man ändå bryr sig så mycket om armborstskytte att man skjuter tvåfjädrat finns det väl ingen egentlig anledning att använda tavelspetsar heller? Dessutom känns det lite fel att gnälla om osynligt glasfiber eller inte om man ändå skjuter med moderna tavelspetsar...
Eric Hejdström

Inläggav jonsey » 10 oktober 2009, 21:59

Ingen expert men jag tror att det kan vara värt att runda av kanterna med en fil på en bodkin. De sliter nog rätt bra på tavlan annars. Har haft samma funderingar men då men pilar till pilbågar och det är min slutsats.

/Jonas
www.mounthall.blogspot.com
jonsey

Inläggav Vidar Halvslak » 12 oktober 2009, 08:03

Eric, en stålbåge från Tyskland kostar 80 Euro [:p] + frakt.

Skall jag hjälpa dig ?
Vidar Halvslak

Inläggav Vidar Halvslak » 19 oktober 2009, 07:54

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vidar Halvslak</i>

Vi jobbar på att omvända fuskarna [;)]

O i samband med kommande historiskt förankrade tävlingar med armborst av historiska material, så hoppas vi göra fuskarna så sugna att dom byter ut glasfiberbågen mot en historisk av stål, trä eller horn, samt börjar skjuta med tvåfjädrade pilar.

Det är bättre att locka med, än att banna mot [:)]
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">

Jag vill bara poängtera att vi inte önskar avveckla den etablerade skjutgemenskapen inom SAU som uppnåtts i den s.k. "medeltidsklassen", utan endast försöka ansluta oss som en egen klass, en historisk medeltidsklass [:p].
Där historiskt belagda armborst, pilar, material och tävlingar får råda.

Så kan alla skjuta tillsammans och ha roligt [:D]
Vidar Halvslak

Inläggav Eric Hejdström » 19 oktober 2009, 11:55

Vidar, du får gärna maila mig detaljer om dom stålbågarna! Just nu är kassan lite skral men jag hoppas kunna bygga klart mitt och frugans armborst nu i vinter. Tyvärr är det ju inte bara materialet som kostar, kostnaden för licensen har ju gått upp också så det blir många slantar på en gång...
Eric Hejdström

Inläggav Vidar Halvslak » 20 oktober 2009, 08:03

Eric, jag mailar dej några bilder i morgon.

Under tiden kan vi dregla åt en finfin hornbåge i action :

Se:

http://www.sf.tv/videoplayer/embed/bd69 ... live=false

[:p][:p][:p]
Vidar Halvslak

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen