<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ny Björn</i>
...
Ang hur tången fästes till skaftet utan lim:
-Själv tror jag att svaret kan vara råskaftning, dvs att skaftämnet har en rellativt hög fuktighet och får torka fast på tången - det ger ett mycket starkt förband. Skaftet kan sedan hyffsas till i den mån det behövs. Metoden fungerar utmärkt.
...
/N B
<hr height="1" noshade id="quote"></font id="quote"></blockquote id="quote">
Skapligt trådlyft det här
Jag ämnar ge mig på en råskaftning. Vad ska jag tänka på? Hur hindrar jag trät från att spricka och ha sig?
I vanliga fall brukar jag limma ändträt och låta vedträn ligga inomhus med barken på tills de är någorlunda torra.
Ska jag torka ett grovformat handtag långsamt (efter montering på bladet) med plastpåse och hushållspapper, byta papper emellanåt under ett par månader?
Jag har tänkt utgå från en bit ekträ som jag sågade i lördags (alltså före saven steg efter vintern) ca 4 cm tjock bit med barken kvar runt hela.
En idé jag funderar på är att ta en bit mässing som bolster mot eggsidan, grovforma och knacka på handtaget och torka långsamt. Därefter snygga till och på med en slutmässing som knapp.
Det är till en sax förresten, 25 cm blad och genomgående tång.