av EviMogwai » 11 november 2003, 11:33
Hejsan igen, ber om ursäkt för frånvaron, datorn min har varit sjuk.
1. nej, compound-bågar förväntar jag mig inte vara något historiskt påfund, de var mest ett sidospår som jag sände en av de seriösare bågbyggarforumen härute. Jag var mest intresserad av att möjligen se bilder på utväxlingsmekanismer etc. även om beskrivningen jag fått var mycket hjälpsam (Tack Angus!)
Angående solfjäderbågarna, jag har själv inte sett någon bild, annat än en ritad en av min vän som tydligen hittat dem nånstans(har inte fått möjlighet att se var, än). Har ingen som helst aning om det kan ha funnits någonsin, men efter beskrivningen så verkade det inte som ett helt omöjligt koncept.
Att ha lem-lager lösa från varandra i avsträngat läge skulle nog inte ha så många fördelar, en mardröm att fuktskydda om något, men jag undrar om det inte går att konstruera en sådan båge, relativt lätt(om man inte skulle ha tillgång till lim eller kopiösa mängder av annat material för knytning etc) och rent hypotetiskt, skulle det inte gå att göra en ruggig f/d-kurva med olika material i olika lager?
Vidare, hur påverkas "set"en(kan inte påminna mig om vad det heter på svenska) av att inte ha någon som helst spänning osträngad? Hur påverkas lemmaterialet?
Några tankar?
Må Gott
/Patrik B