Har klurat lite på vad jag skulle lägga frågan så om det finns ett bättre ställe så får gärna någon moderator flytta tråden...
Hjulen började snurra efter Alexander Graff berättade om sitt förtennade järnbeslag i tråden om tyska Messers. Har funderat på att förtenna en bit plåt för att lära mig tekniken innan jag går på större saker som att försöka förtenna detaljer till en knivslida och lite rustningsdetaljer men jag har inte hittat något om hur man själv förtennar. Allt jag får när jag googlar är företag som kan göra det åt en och jag antar att det är större pryttlar de vill arbeta med.
Jag har en vag känsla om att min gamla slöjdlärare pratade något om att hetta upp plåten som skulle förtennas, smälta tennet och sedan doppa ner det i smältan. Men jag har också för mig att man skulle använda någon form av pulver eller vätska så att det fäste och det känns i alla fall i mitt huvud som att tennet klumpar sig och blir ojämt om man bara doppar saker i det.
Några tips, tricks, länkar eller personliga erfarenheter kring just förtenning och tillvägagångssätt? Hade varit trevligt att veta lite mer! [:)]