Vet någon hur man kan förstärka en påk?

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Vet någon hur man kan förstärka en påk?

Inläggav Jörgen Blod Yxa » 30 juli 2004, 18:31

Hej allt folk!

Jag undrar om någon vet något bra sett att förstärka en pinne eller påk. Jag har funderat att ha metal ringar men hur får man på dom och om man får på dom hur får man dem att stanna där så att dom inte flyger av när man viftar med den? Lim är inte ett alternativ.

MVH Lowe.

PS. vet någon vart man kan få tag på en ganska skiklig smed som kan göra ringarna. DS.

Redigering:
Ändrade trådens namn så att man lättare ser vad den handlar om utan att behöva läsa inläggen.
/Angus
Jörgen Blod Yxa

Inläggav Rizzo » 31 juli 2004, 10:53

Vilka påfrestningar kommer pinnen att utsättas för? Riskerar den brytas vid böjning eller vill du skydda träytan mot nötning eller stötar?
Rizzo

Inläggav Jörgen Blod Yxa » 31 juli 2004, 13:44

Hmm asså jag vill mest minska risken att den ska spricka eller flisa sig efter ett tag och så tycker jag att det är snyggt[:D]
Jörgen Blod Yxa

Inläggav Germund » 31 juli 2004, 21:51

Järnband runt tycker jag låter snyggast om det är den effekten du vill uppnå. Hittar man (eller låter göra) snygga spik kan det bli urtjusigt (som en av Osebergskistornas järnbeslag med förtennade nithuvuden...)

- M.v.h. Germund
Germund

Inläggav Rizzo » 1 augusti 2004, 17:17

Jag föreslår fyra långa. tunna järnband med c-profil lagda längs med pinnen och nitade tvärs genom träet. Forma banden med hammare över ett järnrör med samma diameter som pinnen eller något, något mindre. Riktig fet ogalvad dyckert som nit borde funka. Jag skulle lämna en hel del synligt trä mellan järnen för effektens skull tror jag.
Rizzo

Inläggav Jörgen Blod Yxa » 1 augusti 2004, 18:20

Mmm det skulle nog kunna funka. Men jag har en till fråga alla ni som sett Ronja Rövar dotter har väl antagliden märkt att dom har typ små sköldar fast det e inte en bucklar eller vad dom heter men aja asså dom sköldarna ser ut att vara svarvade men det e dom tydligen inte säger min vän. så vet någon hur man gör en sån? mvh/Lowe
Jörgen Blod Yxa

Inläggav Todd » 6 september 2004, 12:26

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Jörgen Blod Yxa</i>

Hej allt folk!

Jag undrar om någon vet något bra sett att förstärka en pinne eller påk. Jag har funderat att ha metal ringar men hur får man på dom och om man får på dom hur får man dem att stanna där så att dom inte flyger av när man viftar med den? Lim är inte ett alternativ.

MVH Lowe.

PS. vet någon vart man kan få tag på en ganska skiklig smed som kan göra ringarna. DS.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Love,

Metall ringar ar bra, gor sedan som brukligt av "vissa" korsfarare och beklada andarna med ett tjockt lager bly.

Sedan ar det bara och banka pa.

Cheers
Todd

Redigering:
Fixade den citerade texten.
/Angus
Todd

Inläggav VonGraven » 6 september 2004, 18:19

Detta får mig att tänka på de järnbundna kesjespjut som både Egil och Torolf Skallagrimsson bar vid slaget på Vinheden. Kan dessa tänkas ha varit konstruerade på liknande vis?

Här är en svennsk översättning av texten:
'I handen hade han ett kesjespjut med två alnar långt blad som ändade i en furkantigt uthamrad udd. Bladet var brett upptill och skafthylsan både lång och tjock, skaftet var mäkta digert, men inte längre än att man med handen nådde upp till hylsan. I hylsan var slaget en järnten och hela skaftet var järnslaget. 'Brynjeslevar' kallades den sortens spjut.'
VonGraven

Återgå till Vapen