av Angus Maciomhair » 12 december 2003, 06:59
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by gilyana</i>
jag vet att arkeologen heter björk i efternamn men jag har hela hans namn och telefonnummer om nån vill ha tag i honom.
*lemprofilen var D formad
*jag tror inte att bågen arbetar genom greppet
*det finns ingen pilhylla
jag ska ta en bild imorrgon som ni kan få på "mail"en
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
OK, nu har jag fått bilderna och tittat på dem. Jag har varit fräck nog att lägga upp bilderna på ett hörn av mina [url="http://www23.brinkster.com/angusmaciomhair/misc/gilyanabow/bow.html"]websidor[/url]. Att jag inte länkar in dem till forumet beror på omtanke gentemot ev. modemanvändare, bilderna var ca 600K sammanlagt.
IMHO ser lemmarna alldeles för platta ut för att jag ska kalla den en långbåge, även greppet är fel för en ELB.
Jag har inte i huvudet vilken av de historiska bågarna som skulle kunna tänkas passa in bäst på din båge men har för mig att det finns en som har triangulärt tvärsnitt nära greppet för att sedan bli mer ovalt närmare nockarna. Kan kolla upp det vid tillfälle.
Så här på rak arm skulle jag väl kalla den för en pyramidbåge eftersom lemmarna smalnar av kontinuerligt mot nockarna.
Vad gäller träslag är det inte min starkaste sida men jag tycker det verkar vara alm eller ask. Vet inte riktigt om jag vågar dra till med idegran. En har ju en mycket säregen doft så det borde ju märkas i så fall.
Hade du skjutit med bågen alldeles innan du tog bilderna alt. haft den uppsträngad ett tag? Blir lite fundersam på hur mycket den har följt strängen nämligen. Att lemmen kröker av kan även vara (och är troligen) ett resultat av att tillverkaren velat följa träfibrerna, IMHO så är detta en del av charmen hos träbågar. Ryggsidan ser ut som om den legat längst ut mot barken, detta (dvs. att bara barka bågämnet, är den allra enklaste metoden för att fixa till ryggen, så troligen har ämnet haft en liten böjd form. Hur som helst är det en snygg båge och 950:- är definitivt ett bra pris.
Ha det...
/Angus