Här kommer min presentation av mig själv, Eva Andersson:
Jag är 34 år och bor i Göteborg tillsammans med tvillingflickor på 8 1/2 år, min fästman och en gul katt som heter Mysko.
Jag är doktorand i historia och arbetar med ett forskningsrådsfinansierat projekt som heter "Den medeltida klädedräkten i Norden".
Min avhandling, som beräknas vara färdig under vårterminen 2004, är framför allt en undersökning av svenska och norska dokument från perioden 1215-1500 (funderar lite på den senare tidsgränsen som kan komma att ändras), främst testamenten. De uppgifter jag får fram där, som framför allt rör benämningar, färg och material, men även dekorationer, vilka plagg som tänktes bäras tillsammans och viss mån värdet på kläderna. I avhandlingen jämför jag så diplommaterialet, en del uppgifter från de sk. Eufemiavisorna, samtida konst från Sverige och Norge och dräktfynd från Norden.
Jag kommer även att studera hur kläder används dels för att markera social status, men även hur de används för att skapa och upprätthålla genus.
Utanför arbetet är jag besatt av att sy, men har även vävt en del, spunnit på slända och vävt brickband. Jag sjunger också i en liten kör som sjunger medeltids- och renässans-musik, mest det senare, för att den oftare har stämmor och det går att få tag i samtida arrangemang.
Jag har varit aktiv i Medeltidsföreningen Nordrike se'n den startades 1995 och ett par år innan det i SKA Nordmark. Nu ägnar jag min huvudsakliga aktivitet (i den mån man har fritid som doktorand i slufasen) åt Medeltidsföreningen Nylöse (http://ext.netg.se/~bs/nylose/index.html lokalförening i Nordrike och går där under namnet Aleydis.
Förutom föremål, som ju det här forumet, och även i viss min min forskning är inriktad på (eller snarare avbildningar och beskrivningar av föremål) så är jag intresserad av medeltida kultur, framför allt sång, höviska romaner och dikter, men även annan medeltida litteratur, konst och mentalitetshistoria.
Här kan man se diverse bilder av mig:
www.nordrike.org, under "Bilder", bla från kröningen 2002, Mårtensfesten och Turefesten
Nylöses hemsida (se ovan), lite överallt.
Här är en lista på artiklar jag skrivit som blivit publicerade:
<u>Artiklar i Humanistdagboken, utgiven av Göteborgs Universitet</u>
Du kan ingenting ta med dig när du går : kläder i svenska medeltida testamenten 1200-1420, Göteborg 1998
Från Europa till Norden: flamländsk lyx i dragiga borgar, Göteborg 1999
Sexigt på medeltiden - klädedräkten som erotiskt språk i några medeltida riddarromaner, Göteborg 2001
<u>Andra artiklar</u>
Det enda könet och klädedräkten, i boken Kors och tvärs bland teorierna. Ett undervisningsexperiment vid Göteborgs och Karlstads universitet, Göteborg 2002
Written traces - wills in 13th to 15th century Scandinavia. Ännu opublicerad artikel som kommer att ingå i rapporten från NESAT-konferensen (North European Symposium on Archaeological Textiles) hållen i mars 2002. Konferensrapporten beräknas utkomma under 2003.
Jag har även skrivit en massa Nordrikes medlemstidning och dessa artiklar kommer förhoppningsvis att dyka upp på Nylöses hemsida så småningom
Vi hörs
Eva