Rom

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Rom

Inläggav June » 7 januari 2004, 22:32

Jag reser till Rom i slutet av januari och undrar om någon har några medeltidsorienterade (romare, etrusker m.m. får man ju 13 på dussinet i Rom) tips på museer eller platser.

Finns det någon medeltida specialare man inte bör missa?

De klassiska turistfällorna blir det nog hursom; Colosseum, vinka till il Papa, huset den heliga Birgittas bodde i, Forum Romanum osv.

Julia
June

Inläggav Sara Lundström » 8 januari 2004, 01:28

Vatikanmuseet hyser ju rätt mycket matnyttigt i konstväg.
Sara Lundström

Inläggav Angus Maciomhair » 8 januari 2004, 03:12

oohh, vatikanmuseet...*får något drömmande i blicken* där höll man på att vrida nacken ur led, målningarna i taket är enormt vackra. Själv skulle jag vilja ta en tur tillbaks dit då det mest blev språngmarschkaraktär av det 1:a besöket pga. tidsbrist. Yrselvarning i trappan på vägen ut.

S:t Peterskyrkan antar jag sorterar under klassikerna. Om du planerar att gå upp i kupolen och titta på utsikten gäller även här god tidsmarginal. Två till tre timmar var den tid min guide gissade att det skulle ta, vilket iofs. var i mitten av september.

Piazza Navona kändes mest som en enorm turistfälla IMHO.
En restaurang jag gillade var Da Meo Pataca ute i Trastevere, Piazza de Mercanti. Nu är det väl en smula kyligt att ha uteserveringen öppen men källarvalven sägs vara riktigt fina, jag var dock aldrig ner själv.
Har man tid kan det vara värt att ta sig en bit utanför Rom, till t.ex. Tivoli och titta på Villa d'Este, sommarpalatset som byggdes av Lucrezia Borgias son, såvida du inte tycker 1500-tal är på tok för sent.

När åker du och hur länge stannar du?
Jag har tyvärr inte min LP-bok där jag befinner mig, kommer åt den tidigast efter den 12:e [:(]
LP Rome vill jag minnas kostade drygt en 200-lapp på Akademibokhandeln men finns även på Amazon UK, skickad inom 24 timmar, för £8+frakt.

Sammantaget kan jag säga att jag upplevde min 1-veckasvistelse som en smärre berg-och-dalbana. Det fanns oerhört mycket vackert att se men minst lika mycket fula gråa sönderklottrade fasader och drivor med hundskit på gatorna. Att se 'John and Jane Doe were here in 1996' inristat på fontäner, statyer, Colosseum m.m. gjorde mig bara deprimerad och fick mig att vilja knata över till Vatikanen och be Schweizergardet om att få låna en hillebard.
Det bestående intrycket dryga 16 månader efteråt är dock att jag vill tillbaks någon gång framöver och se det jag inte hann med.

Trevlig resa.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav myralea » 8 januari 2004, 09:50

bonniers blue-guide är himlans mycket bättre än LP! om man vill promenera om kring och titta på kulturhistorien vill säga. har en del guldkorn, men har inte allt i huvudet.
det jag minns bäst:

katakomberna!!!! de är bäst av allt.
tivoli och villa d'este är som angus säger helt underbara om man slipper turister.
santa maria in trastevere var inte helt fel
finns en hel del vacka renässanspalats att kika på, om jag kan komma ihåg namnen
jo, och villa borghese är vacker
sen är det bästa nog att bara gå omkring

det går bra att maila eller ringa mig privat om du vill ha mer tips! trevlig resa till rom, man blir inte alls avis ;)

/myra- som hade förmånen att bo på svenska institutet och konservera marmorskulpturer centralt i rom en hel vacker vårmånad för några årsedan!!!
myralea

Återgå till Diverse skvaller