10mm ytterdiameter är ~8mm i.d. vilket verkar vara den allra vanligaste storleken som folk bygger i.
Den blir en aning gles i 4:1 men det fungerar. Det går ganska snabbt att bygga då det finns gott om plats. Större ringar i 4:1 ser oerhört glest ut. På premiären av Sagan om de Två Tornen såg jag en huva i 4:1 byggd med 12 eller 14mm ringar och det var inte snyggt i mitt tycke, på tok för glest och lite hönsnätskänsla över det hela.
Mindre ringar ger en tätare väv som tar längre tid att bygga men blir rejält snyggare. Du kan använda ringar med nyckeltal ner till 4,0 innan väven börjar bli styv och orörlig. Jag har aldrig testat med nyckeltal 3,5 men med ledning av hur biten med nyckeltal 4,0 såg ut misstänker jag att 3,5 blir i minsta laget för en 4:1.
Conils sida är hackad sedan en tid tillbaka. Går man in på
http://www.conils.com/brynjor.html istället så kommer man åt allt. Jag skulle tro att det är exakt samma ringar som Enviken, Spiros m.m. säljer. Jag upplevde leveranstiden som aningen lång (tre veckor) men jag kanske hade otur.
Mässingsringarna har jag en packe av och de ser IMHO direkt fula ut. De är klippta och har således väldigt fula ändar som ser ut så här: ***><*** dvs man har inte ett rakt snitt och får en allt annat än jämn skarv mellan ändarna.
Ha det...
/Angus