<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Shadilly</i>
Jag tycker att kompisen i mitten ser ut att bära krona, eftersom korsen fortsätter runt huvudet liksom. Eftersom stenreliefen anses vara från 1100-talet, och det fanns en mycket kristendomsivrande kung, nämligen Inge Stenkilsson (den äldre) som lät bygga kyrkor och utse biskopar av hjärtans lust är en ödmjuk amatörgissning att han är avbildad.
Vid närmare granskning av en större bild av reliefen (länk nedan)tycker jag att det ser ut som om kamraten till höger har en hammare i handen. Så min dito gissning på den killen är att han är snickaren som tillverkat träinredningen av kyrkan. Hästen kan symbolisera nån slags hästanknuten näringsverksamhet i bygden, eller något som jag inte har en aning om hade med kyrkan att göra.
Men nån ringbrynja ser jag inte, däremot frökenaktiga kjolar.
Jättestor bild:
http://tomhe.net/photo/misc/arn/forshem ... 16_IMG.JPG
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Spekulationer. Vi har stenmästaren till vänster, troligen Jesus i mitten ("Himlakonungen"), och donatorn till höger - hästen signalerar att han hör till herremansklassen. Men jag ser inte heller någon ringbrynja, och det vore märkligt om riddersmannen skulle avbildas i brynja, men utan hjälm, sköld och svärd. Dräkten är rätt typisk för 1100-talet, med vid nederdel på tunikan och 3/4-ärm med en veckad ärm på undertunikan. Jämför med bilden från Winchesterbiblen (ca 1175):