<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">Spekulationer. Vi har stenmästaren till vänster, troligen Jesus i mitten ("Himlakonungen"), och donatorn till höger - hästen signalerar att han hör till herremansklassen. Men jag ser inte heller någon ringbrynja, och det vore märkligt om riddersmannen skulle avbildas i brynja, men utan hjälm, sköld och svärd. Dräkten är rätt typisk för 1100-talet, med vid nederdel på tunikan och 3/4-ärm med en veckad ärm på undertunikan. Jämför med bilden från Winchesterbiblen (ca 1175):
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jajamän, precis som jag påpekade var det en ödmjuk amatörgissning.
Jag tänkte också på att kungen kanske hellre borde vara Jesus, efter att jag fått lite god sömn och funderat ett tag på armarnas ställning.
När du säger det har jag ju hört nån gång att hammaren symboliserar donatorn, men att hästen påpekar att det är en herreman var nytt!
Jag måste ta och fördjupa mej lite mera i de där symbolerna, jag tycker det är spännande
Med risk för att bli off-topic, vet du om det finns någon särskilt lämplig litteratur/länk etc i frågan?