[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Vilken annan tid skulle du vilja leva i?

Vilken annan tid skulle du vilja leva i?

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav olafR » 2 februari 2004, 14:59

1. Järnåldern ca 800-900 någonting skulle vara kul att få uppleva, tror jag skulle passat som en hantverkare där.

2. Slutet av 40-talet början av 50-talet är en intressant period, framför allt så gillar jag kläderna, bilarna och musiken.
olafR

Inläggav Lasse C » 2 februari 2004, 15:41

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olafR</i>

1. Järnåldern ca 800-900 någonting skulle vara kul att få uppleva, tror jag skulle passat som en hantverkare där.

2. Slutet av 40-talet början av 50-talet är en intressant period,
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Din etta har funnits med bland mina egna funderingar, vilket väl räcker som kommentar.

Din tvåa är intressant! Jag har stött på sociologer som hävdar att just den perioden (och lite framåt, i stort sett hela 50-talet), i synnerhet på mindre orter (lite typ våra ”bruksorter”) hör till de perioder och sammanhang då människor totalt sett haft det väldigt ”bra”. Svårdefinierat, givetvis, men man har tittat på hälsoläge, kosthåll, köpkraft, arbetsmarknad, och en hel del andra faktorer och kontentan blev att folk totalt sett hade det bra och även (inte minst) <i>mådde</i> ganska bra – i flera avseenden faktiskt bättre än idag!

För att försöka vara lite djupsinnig var väl en tanke med min fråga att fundera över vad vi vunnit resp förlorat på resan genom historien. Har "civilisationen" verkligen utvecklats? Är vår "kultur" verkligen så [}:)] bra och högtstående som många vill ha den till? Jag är inte övertygad.

LC
Lasse C

Inläggav BadMotorFinger » 2 februari 2004, 18:09

Hmm....1650-tal i frankrike skulle vara spännande....för att inte säga livsfarligt. Samma tid fast på en båt i karibiska havet skulle vara skoj också......och livsfarligt det med. Annars väljer jag igår, det var en bra dag, och numera historisk.

/Jonas
BadMotorFinger

Inläggav Angus Maciomhair » 2 februari 2004, 20:46

hmmm, en svår fråga, trots att man har funderat en hel del på det. Trots allt är jag helnöjd med att leva i dagens samhälle, bortsett från gårdagen då jag hostade upp lungorna och gav dem en rejäl omgång.

Rommariket under Caesar eller Augustus, någonstans tillräckligt högt upp på samhällsstegen för att garantera mat för dagen och tak över huvudet. Vore kul att se hantverksskickligheten hos klensmeder och hur de åstadkom allt.

Alternativt engelsk bågskytt under hundraårskriget, 1370-1430-ish, bara för att få uppleva när bågskyttet stod på sin absoluta militära topp. Vore kul att få se hur bra de egentligen var och träna på samma sätt.

Sedan finns det ju andra perioder som lockar: Sekelskiftet innan 1:a världskriget, börskrascher, influensapandemier och annat. 1980-87 vore inte fel att ta ett varv till. Musiken var OK och det fanns gott om hårdrock att lyssna på, att synth samexisterade får man ta, och modet...tja...jag överlevde det då, så varför inte en gång till.
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav VonGraven » 2 februari 2004, 20:47

Sisådär 600-800 ekr skulle jag nog trivas bra med, innan vi uppfann rejäl fåfänga...annars skulle även 1700-tal vara väldigt spännande, av samma anledning som Lasse C nämnde.
VonGraven

Inläggav Taffy » 3 februari 2004, 13:36

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Eva Andersson</i>

Kanske svenskt 50-tal; framtidstro och dessutom Lasse Dahlquist[:)] ja, jag vet att jag har udda musiksmak)
Ada har sovit med papiljotter i natt, och har extra röööött på kiiinden :)

Fan, de e la goa grejjer det eller!
Taffy

Inläggav Sigfuss » 3 februari 2004, 13:56

Skall jag alltså bli den första?

1: Vikingatiden! ;-) Inte för de stora äventyren, svärden och mjödets skull, nej men däremot för de rena skogarna, tystnaden och framförallt 200 år av lugn eftersom stridigheterna företogs på bortaplan.
Sedan måste jag undra, menas att man skall leva där med kunskapen man har idag eller med samma kunskap som den tidsperiodens människor hade? Med samma kunskap som jag besitter idag skulle jag kunna leva ett lagom bekvämt liv i skogen som bonde faktiskt.
OCh jag skulle dessutom äntligen få reda på om det verkligen fanns ett stort hednatempel i Uppsala, och skriva en lite runristning till Guillou ;-)

2: Det andra valet skulle nog bli sent 1700 tal - tidigt 1800 tal i europa, alla upptäckter och en värld som drastiskt blir mindre. Kapplöpningar till jordens alla hörn och fynd som förbryllar än idag skall se dagens ljus...

//Joakim
Sigfuss

Inläggav koroshiya » 3 februari 2004, 15:27

1: Japan från 1928 till nutid. Jag hade velat vara närvarande när Go Seigen kom till Japan. Go Seigen är tidernas bäste gospelare.

Han är den ende spelare runt vilken det frodas legender. Jag hade velat vara med när de utspelade sig, bl. a. när han och Kitani Minoru bröt mot årtusenden av traditioner, när en motståndare drabbades av himlens alla trummor och när han gick i kloster.

Jag hade velat vara med den dag då han blev överkörd, och om möjligt förhindrat olyckan. Go Seigen lever än idag men efter olyckan var han aldrig lika bra.

1900-talets Japan är fascinerande även om man inte tycker om Go eller Go Seigen.

2: Italien för 2500 år sedan eller så. Det hade varit roligt att lära känna halvöns alla folkslag, att besöka alla små städer och att tjusas av flärdfulla greker. Jag hade gärna varit någon latinsk bonde. Tänk att få jaga får, plöja åker, förtära vin och försvara staden mot någon annan lömsk stad. Det hade varit kul!

/Marcus
koroshiya

Inläggav Lasse C » 3 februari 2004, 17:03

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sigfuss</i>

Sedan måste jag undra, menas att man skall leva där med kunskapen man har idag eller med samma kunskap som den tidsperiodens människor hade
//Joakim

Det hade jag faktiskt inte funderat över. [:I] Detta kan möjligen förklaras av att jag som sagt var rejält förkyld och hade skallen fylld med snor, verkade det som!

Att leva då men ta med kunskaperna från nu låter givetvis oerhört tilltalande. Man vill ju i alla fall inbilla sig att det skulle ge en ett litet övertag och "vett att uppskatta" den tid man var i. Samtidigt skulle det ju ge väldigt annorlunda och lite konstiga förutsättningar.

Jag vet inte, ärligt talat!

LC
Lasse C

Inläggav Djingis Khan » 3 februari 2004, 17:48

Stenåldern

/DK M
Djingis Khan

Inläggav Sigfuss » 3 februari 2004, 17:51

Lasse >> Med dagens kunskap skulle man nog kunna leva ett ganska drägligt liv på en gårs någonstans i skogen, medans ävriga for i väster och österled hejvilt. Bara en sådan sak att man känner till plogen ger en nog ett kraftigt övertag över de andra bönderna i gårdarna.....ju mer jag tänker på det desto mer vill jag dit...

//Joakim
Sigfuss

Inläggav Särimner » 4 februari 2004, 20:44

1/ Vikingatid. Det verkar ,om man ska tro de isländska sagorna, som att samhället då var mer ärligt. Man stod för det man gjort, man ställde upp för sina vänner och sin ätt på ett sätt som jag tyvärr inte upplever i dag. Sen är det klart att uppfriskande sjöfärder, ren luft och "äkta" mjöd skulle vara trevligt också. Men med min vanliga tur hade jag väl blivit en träl i samhällets absoluta botten...

2/ 1940-talet. Ja jag vet att det var krig och elände. Men jag har hört så mycket från mina gamla släktingar här i landet och talat med folk som levde i Storbritannien under kriget och mycket av stämningarna, modet, musiken och filmerna tilltalar mig. På något absurt sätt så tror jag att jag skulle ha trivts i t. ex. London under krigsåren.

Åh 17 hade man bara två alternativ? Synd! Det hade ju inte heller varit tokigt att få uppleva svenskt 50-tal, engelskt 1500-tal, japanskt 1600-tal, Frankrike 1789 eller.....
Särimner

Inläggav Ananke » 5 februari 2004, 00:20

1) Jag måste erkänna att jag är mycket nöjd över att få leva i den tid jag lever, men ett annat val än nutiden är helt klart hellenismen. Det vore fantastiskt spännande att få leva i den grekiska världen under 300-talet f.Kr. Då är det så oerhört mycket som händer, som både tar sin början och får sitt avslut. Hellenismen är en fantastisk period, sjudande av impulser och nya idéer.

2) Kreta under 1400-talet f.Kr, är en annan favorit. Under denna tid har kvinnorna ganska mycket att säga till om och kan få höga positioner i samhället, det var ett härligt klimat, och kulturen var omfattande. Det var en fredlig tid med starka kontakter med omvärlden.
Ananke

Inläggav UrsusRex » 7 februari 2004, 11:25

*skratt* Eftersom vikingatid och medeltid är borta redan så gjorde du valet lätt!

Jag har nämligen glidit in på 1600-tal... engelskt främst faktiskt! Men självklart franskt också...Svenskt? Nja...eller jo.. ÄHH! Vilka svåra frågor!

Alt.2 Blir i vart fall att hänga med Vasco da Gama (stavning?)och grabbarna för att upptäcka världen.

Mvh
Björn
UrsusRex

Inläggav olafR » 7 februari 2004, 12:37

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sigfuss</i>

Skall jag alltså bli den första?

1: Vikingatiden! ;-) Inte för de stora äventyren, svärden och mjödets skull, nej men däremot för de rena skogarna, tystnaden och framförallt 200 år av lugn eftersom stridigheterna företogs på bortaplan. <snip>
//Joakim
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olafR</i>

<snip>

Inte riktigt först, jag skrev 800-900 för att precisera tiden något mer än "bara" vikingingatid, men hade nog tänkt mig att vara kvar här i norr. Känner mer för tidig vikingatid, innan kungar och det kristna kom in och förstörde [;)]
olafR

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller