<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Sigfuss</i>
Tyr >> Nog tror jag att det var gamla Uppsala som Adam av Bremen beskrev, jag skulle nog inte tillskriva den där kartan någon större tillit vad gäller avstånd och annat tyvärr...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nu tror jag att du är fullständigt ute och cyklar.
Du menar att man inte kan tillskriva kartan någon större tillit, men däremot Adam av Bremens andrahandsinformation därför att du tror att han menade Uppsala som inte hette Uppsala utan Östra Aros (Arosia) i ett landskap som inte hette Uppland.
Jag tror inte du ens försökt att tackla problemet förutsättningslöst.
Jag tycker det ser ut som om Ubsalia ligger längs Tidan eller i närheten av Tidan på den här kartan( därmed inte sagt att jag tror att det är rätt plats).
Lägg märke till att platserna i södra Sverige är glasklara för en person som är intresserad av historia och geografi, däremot verkar kartritaren inte ha haft särskilt goda kunskaper om hur det såg ut i nuvarande Svealand och för att inte tala om Norrland.
Börja med att ställ dig frågan "Varför det?".
Katolska kyrkan hade för länge sedan etablerat sig i Sverige och borde rimligtvis ha goda kunskaper om de viktigaste platserna i Sverige. Se på Gotland - det syns att det är en viktig plats.
Kartan kan studeras noggrannare på: http://www.wadbring.com/historia/