<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Lasse C</i>
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by olafR</i>
1. Järnåldern ca 800-900 någonting skulle vara kul att få uppleva, tror jag skulle passat som en hantverkare där.
2. Slutet av 40-talet början av 50-talet är en intressant period,
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Din etta har funnits med bland mina egna funderingar, vilket väl räcker som kommentar.
Din tvåa är intressant! Jag har stött på sociologer som hävdar att just den perioden (och lite framåt, i stort sett hela 50-talet), i synnerhet på mindre orter (lite typ våra ”bruksorter”) hör till de perioder och sammanhang då människor totalt sett haft det väldigt ”bra”. Svårdefinierat, givetvis, men man har tittat på hälsoläge, kosthåll, köpkraft, arbetsmarknad, och en hel del andra faktorer och kontentan blev att folk totalt sett hade det bra och även (inte minst) <i>mådde</i> ganska bra – i flera avseenden faktiskt bättre än idag!
För att försöka vara lite djupsinnig var väl en tanke med min fråga att fundera över vad vi vunnit resp förlorat på resan genom historien. Har "civilisationen" verkligen utvecklats? Är vår "kultur" verkligen så [}:)] bra och högtstående som många vill ha den till? Jag är inte övertygad.
LC
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Jag tror också att 50-talet har varit den bästa tiden i sverige dom senaste hundra åren. Gott om jobb, bra väder. Har inte hört om något som tex de kalla vintrarna under krigsåren. Sportframgångar, bättre bostäder, man fick råd med bil, vilket gjorde att man kunde börja se sig om i landet. Ungdomarna blev en egen grupp. Tidigare var man barn, spoling och så plötsligt vuxen. Nu fick ungdomarna en egen kultur.