[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Messer

Messer

Detta forum är till för diskussion kring historiska vapen, och deras tillverkning.

Inläggav Björn Hellqvist » 14 februari 2004, 23:12

Falchioner kunde vara mycket välgjorda (jfr Medici-falchionen i Wallace Collection), så något bondvapen var det inte.

En definition av skillnaden mellan <i>Messer</i> och falchion är följande: en <i>Messer</i> har nitade greppsidor och ingen knapp, medan en falchion har svärdshjalt.
Björn Hellqvist

Inläggav Space » 14 februari 2004, 23:13

Mmm..thats more like it!
Jag trodde också att det var mest enklare människor som använde den här typen av svärd men svärdet i länken där uppe har ju heraldiska vapensköldar och lite så.
Trodde inte att dom hade "parerstång" heller...

"Bladet uppvisar smärre tecken på korrosion"
*asg* Det är ju för fan 800 år gammalt...
Space

Inläggav Johan Käll » 15 februari 2004, 09:58

Hmm.. just den falchionen är väl lite speciell. I dess bevarande då. Jag tror nog man kan säga att falchionen användes av alla klasser, ja alla som ville ha lite mer 'klyv' i hugget. Den sågs dock inte som ett 'ridderligt' vapen, såsom t.ex. svärdet och har väl därför förknippats med simpelt folk.

De flesta falchioner har någon form av parerstång. Den vanligaste verkar dock vara en 'S' formad modell som skyddar knogarna. Det fanns ju inget större behov av att kunna vända på det, och använda båda sidorna av svärdet eftersom bara en av dem har egg.

Det är mina tankar om falchioner, min flickvän har just beställt en som vi väntar med spänning på...
Johan Käll

Inläggav Joakim K » 15 februari 2004, 11:24

Dessutom borde det vara väldigt praktiska. Har en indonesiskt machete som mer ser ut som nåt falchionliknande och det var ytterst användbart när jag skulle rensa bort buskar i sommras!
Joakim K

Inläggav Edvin » 18 februari 2004, 21:11

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Todd</i>
Kika pa gallery pa var hemsida http://www.olofsgillet.org dar finner du en vacker messer i skida. Jag skall prata med agaren om han har nagra mer detaljerade bilder.

(Direktlänk till bilden: http://www.olofsgillet.org/messer.jpg
/Admin)

Mvh Todd
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

... var bara tvungen att kommentera den tokigt vackra messern i skidan. Grymt fin! Är det en liten matkniv på skidan eller en brukskniv? Är den egentillverkad eller köpt någonstans? Nu leker jag ju viking så den passar inte in i dräkten men den var väldigt stilig... :)
Edvin

Inläggav Alexander Graff » 18 februari 2004, 21:34

Kul att du gillade den...
Själva messern är tillverkad av en dansk smed, skidan har jag gjort. (randläder och förtennade järnbeslag) På skidan sitter en pryl - användbar för att bland annat göra hål i saker.

-A
Alexander Graff

Inläggav Taffy » 5 mars 2004, 14:59

Bilder på strid med messer finns i Talhoffers manual, som man kan man titta på här:
http://www.aemma.org/onlineResources/th ... s_body.htm
Taffy

Inläggav Arild Krake » 22 april 2005, 14:38

Martin Skoog

Posted - 21 Apr 2005 : 15:52:33
Tänkte bara hör med folket ifall det är nån som har bra bilder på "grossmessers" 1400-1500-tal (alltså långa eneggade knivar/sablar (ca 40-110 cm) som troligtvis utgjorde den vanligaste beväpningen i folkdjupet).

Jag är i färd med att tillverka ett gäng och skulle vilka ha så mycket bildmaterial som möjligt. Det finns naturligtvis ett ganska rikt bildmaterial varav jag tagit del av ganska mycket, men det skadar inte att få fler uppslag. Är det nån som vet vart man kan få tag på bilder på eventuella svenska fynd? (tyvärr är ju museernas samlingar rätt otillgängliga)

Drömmen vore ju ifall man kunde få tag på nån dammig gammal bok med bilder i ämnet, men sånt är ju ovanligare än en solförmörkelse...
Bilder på fästen, skidor o deras konstruktion, sidobestick m.m. allt av värde!

Jag skulle bli oerhört glad om nån kunde va behjälplig med bilder jag ännu inte sett på denna typ av vapen, allra mest poäng får man om man fixar fyndbilder.(Herman-historica har jag redan plöjt o snappat allt)

Tack på förhand!

Martin
------------------------------------------------------------------
Taffy

Posted - 21 Apr 2005 : 17:14:52
Hans Memling och Filippino Lippi har målat flera tavlor där de figurerar. Kolla in http://www.wga.hu/index.html de flesta i skida. I Lyversberg passionen kan man se en dragen och redo att användas. Om du kikar på Albions hemsida så har de nyligen lagt upp bilder på sina klingor (de är ännu inte klara).

/Anders
---------------------------------------------------------------------
Filurix

Posted - 21 Apr 2005 : 21:38:41
Ah! För det första, var finns du? Jag har dreglat över grosse messers ett bra tag men inte velat beställa från någon utomlands. Kan du tänka dig att sälja?

Gör en söknin på Googles bilder. För mig har orden "grosse messer" alltid gett ett stort antal bilder på olika sidor. Pröva där.

/Filurix
--------------------------------------------------------
Eric Hejdström

Posted - 21 Apr 2005 : 22:33:00
det låter som ett väldigt intressant projekt. Det finns några bilder i Heribert Seitz bok Blankvaffen, men den är näst intill omöjlig att få tag på... Är det något speciellt med tillverkningen du vill ha bild på eftersom du söker källor utöver redan nämda? Kolla efter tyska museer, dom brukar ibland ha ganska bra websidor med bilder.
Är det till försäljning du gör dom eller nåt annat trevligt projekt?

/Eric
---------------------------------------------------------------
Todd

Posted - 22 Apr 2005 : 09:32:07
Hej Martin,

Fick denna tyska länk rekommenderad av en kollega i CoSG.

Många fina bilder:
http://www.intermundus.de/site2.0/wehru ... messer.htm

Messer bilder och tekniker:
http://www.guerriers-avalon.org/doc/escrime-fauchon.pdf

I Peter von Danzigs fäktmanual hittar du även trevliga tekniker med både messer och lange messer.

Hur går det med knekteriet?

Ha det gott
Todd
-----------------------------------------------------------
Flyttad från nystartad tråd.

Ludvig, moderator
Arild Krake

Inläggav Martin Skoog » 26 april 2005, 11:39

Tack så mycket för tipsen!

För dig som undrade: Jag bor i Stockholm men har min verkstad i Västergötland, vilken jag besöker ca en gång i månaden. Jag håller på att tillverka ett gäng knivar o messers till försäljning på medeltidsveckan v 32. Om någon är intresserad av att köpa en kniv eller messer så kan man antingen beställa en efter den modell man vill ha, eller välja och vraka bland det som kommer att finnas när vi har vårt stånd på Kapitelhusgården under medeltidsveckan. (där kommer Viktor Jansson dessutom sälja skor, väskor, skärp m.m.)

Jag går att nå på 070 4979222 för eventuella beställningar, eller frågor om tillverkning, material o priser.

(och Todd! knekteriet går bra, vi hade majgrevefest i dalarna i helgen, med flygande fanor, papegoj-stenkastning, öl m.m.)

Mvh Martin
Martin Skoog

Inläggav Filurix » 26 april 2005, 13:38

Låter fint! Är det möjligt att få se någon bild? Och kanske något prisförslag på en messer som är... säg, 100-110 cm lång?

/Filurix
Filurix

Inläggav Martin Skoog » 26 april 2005, 13:54

Hej Filurix!

Pris beror lite på modell och utförande, samt om du också vill ha skida med tillhörande kniv o pryl m.m.

Jag ska försöka att fotografera lite av mina tidigare verk i maj, så du kan få en uppfattning om vilken kvalité och "stil" jag arbetar i.

Pris på en grosse messer på ca en meter landar på nånstans kring 4 lax, o runt 5 laxar om du också vill ha skida med tillbehör. (Priserna varierar naturligtvis beroende på "svårighetsgrad" och tidsåtgång)

maila mig om du vill göra en beställning eller veta mer: martin.skoog@sfhm.se

Mvh Martin
Martin Skoog

Inläggav Filurix » 26 april 2005, 17:42

Jag tvivlar inte på att kvalitén är bra. 4 "laxar" ska nog gå, men det får vänta till i sommar då jag ska jobba ett antal veckor. Det är lite jobbigt när ens hobby kostar så mycket pengar.

Jag ska tänka på det här med skida. Om inte annat tror jag nog att jag klarar av att göra en själv.

Hur är det slutproduktens "ändamål"? Är det skarpt, slöat eller gjort för scen-fäktning? Eller något annat kanske?

/Filurix
Filurix

Inläggav Martin Skoog » 26 april 2005, 18:19

Jag brukar föredra att göra "riktiga" vapen, som är härdade och anlöpda (för hårdhet och flexibilitet) och skarpslipade för att användas. Naturligtvis kan man ju få precis vad man önskar när man beställer, men har man inga specifika önskemål så brukar jag slipa upp vapnen.

Appropå tidsperspektiv: Om man vill göra en beställning i nuläget, så kan den levereras i augusti (eventuellt tidigare utan skida). I augusti kommer jag dessutom som sagt förhoppningsvis ha en litet lager att välja ur.

Mvh Martin
Martin Skoog

Inläggav Eric Hejdström » 26 april 2005, 21:41

Martin, Skulle det kunna tänkas att du kan göra bara ett blad som man kan skafta själv? Vad skulle ett sådan kunna gå på i så fall? En ganska kort variant är det jag är på jakt efter.

/Eric
Eric Hejdström

Inläggav Martin Skoog » 27 april 2005, 10:14

jovisst, det skulle väl gå för sig. I så fall måste du vara mycket precis med hur klingan ska se ut, längd och form på tången m.m.(tydlig bild, om du inte vill ge mig fria händer förstås!)
Appropå priset så skulle en lös klinga kosta ungefär 60% av priset för en färdig messer,(detta beror på att det är dyrt att härda klingan, och slipningen av ytan tar stor tid i anspråk).

Om du vill ha en klinga som är 60-70cm? så skulle den alltså gå på ca 2200, lite beroende på modell o svårighetsgrad.

Maila mig ifall du vill beställa: martin.skoog@sfhm.se

Mvh Martin
Martin Skoog

FöregåendeNästa

Återgå till Vapen