av Angus Maciomhair » 17 december 2004, 03:10
Flytt av inlägg. Dessa inlägg om licensfrågor låg tidigare i tråden [url="http://www.historiska.se/histvarld/forum/topic.asp?TOPIC_ID=487"]Armborst[/url].
Joakim K
Posted - 02 Sep 2003 : 08:30:44
Var det någon här som fick någon bra gällande info på vilka föreningar som gäller om man vill ha licens för armborst?
Har haft allvarliga funderingar på att bygga ett, men vill ordna den lagliga biten först...
Apropos det... Skjutvapen ska ju förvaras enligt vissa regler. Vad är det egentligen som gäller för armborst och liknande?
Angus Maciomhair
Posted - 03 Sep 2003 : 23:07:09
Hej...
Det som brukar anges som licenskrav är att du ska ha varit (aktiv) medlem i en förening ansluten till Svenska Armborstunionen för att söka licens.
Lagstiftningen kan vara en smula snårig, som den återges i "Komplement till Jägarskolan", 16:e uppl., 1999 sid 3-4:
"För att få inneha vapen måste man i regel ha tillstånd. Ansökan ställs till polisen; blanketter finns hos polisen och vapenhandlarna. ... För bl.a. luftgevär finns vissa viktiga undantagsregler. Sådana kolsyre-, luft-, och fjädervapen som är avsedda för målskjutning och har begränsad effekt omfattas nämligen inte av tillståndstvånget, om innehavaren har fyllt 18 år. ... Alla kolsyre-, luft-, och fjädervapen är tillstånsdbelagda om projektilen fyra meter från pipans mynning ger en anslagsenergi av tio (10) joule eller mer. För hel- eller halvautomatiska vapen gäller tillståndsplikt om en enskild projektil ger en anslagsenergi av tre (3) joule eller mer fyra meter från pipans mynning.
Vad som sägs om skjutvapen gäller även för:
...
4. Armborst
...
6. Slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stomar, lådor, trummor till skjutvapen, eller armborststomar med avfyrningsanordningar.
..."
Jag tolkar detta som att det är vapenskåp som gäller för förvaring.
Det bästa tipset jag kan ge dig är att kontakta din lokala polisstation och höra efter.
Lycka till...
/Angus
Joakim K
Posted - 04 Sep 2003 : 08:57:50
Undrans hur många som har sina armborst i vapenskåp...
Hmm, där rök den idén... Om inte annat just för att det inte finns plats hemma för ett sånt...
Fast jag ska kolla upp det. Men jag misstänker just att polisen säger "vapenskåp"...
Det tråkiga med det hela är att så som lagen är formulerad går det inte ens att göra ett armborst med samma styrka som ett luftgevär utan licens.
Ny Björn
Posted - 04 Sep 2003 : 09:10:09
Det borde - jag säger inte att det de facto är så - gå att "modifiera" ett armborst så att vital del blir löstagbar från själva armborstet. Sådant förfarande har fungerat med kulvapen tidigare - är själv inte helt uppdaterad, de kan ha roat sig med att göra om reglerna.
/N B
olafR
Posted - 04 Sep 2003 : 09:25:18
Reglerna runt armborst är inte helt klara, om man säger så.
<i><font size="1">Tillstånd krävs inte för den som har fyllt arton år, om vapnet är
ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen som är avsett för målskjutning
eller ett harpunvapen och om det har en begränsad effekt i
förhållande till andra jämförliga skjutvapen (effektbegränsade
vapen).</font id="size1"></i>
Med detta i tanken så ringde jag vapentillståndsenheten på Umeå polisstation, där kunde dom inte ge mig ett svar om man kunde få använda ett armborst utan licens, precis som med tex luftvapen. Dom kunde inte svara på om armorstens båge räknas som fjäder eller inte bla.
Så dom tyckte att jag skulle kontakta Rikspolisen vilket jag ännu inte gjort, det känns enklare att inte bry sig faktiskt
Mats
Joakim K
Posted - 04 Sep 2003 : 10:01:59
Den sista delen är det som stället till det...
"Slutstycken, ljuddämpare, eldrör, pipor, stomar, lådor, trummor till skjutvapen, eller armborststomar med avfyrningsanordningar."
Armborstet är alltså inte licensbelagt, med stommen är det...
Har hört samma info från andra håll tidigare.
Apropos modifiera armborst... Det borde ju faktiskt gå att göra så att man kan ta bort vitala delar. Men hur är det? Är inte reglerna numera så att man MÅSTE förvara skjutvapen i vapenskåp? Tycker mig ha hört nåt sånt...
Raymund
Posted - 04 Sep 2003 : 10:10:51
En annan armborstrelaterad fråga:
Vad jag förstått så är det avfyrningsmekanismen som är licensbelagd, får man då importera och inneha armborstbågar utan licens? Tittar man på tullbestämmelser står det om pistolpipor och gevärsmekanismer, men inget om stålbågar, som rent tekniskt kan ha andra användningsområden...
/R
Angus Maciomhair
Posted - 04 Sep 2003 : 11:44:23
Problemet som jag ser det ligger inte i om bågen går att skilja från stomen eller ej och vilken del som är licenspliktig eller ej. Så fort jag sätter ihop dem är det ett licenspliktigt vapen. Jag håller dock med om att förvaringsfrågan blir avgjort lättare att lösa i sådant fall, även om lösningen känns lite tandlös IMO.
Av vad jag har hört är armborstlicenser inte något det vimlar av, det söks på samma blankett som för krutvapen och det dyker upp en del problem: Vad skriver man på 'kaliber'? Pildiametern? Dragstyrkan? Hur gör man med serienummer?
Någon därute som vet om ett armborstärende någonsin hamnat i rätten? vore kul att veta om det fanns ett prejudikat eller ej.
Ha det...
/Angus, fortfarande inte advokat (tack och lov)
Joakim K
Posted - 04 Sep 2003 : 11:47:25
Seriernummer blir väl enkelt... "1"[:D]
Angus Maciomhair
Posted - 04 Sep 2003 : 12:01:06
"Den lokala insatsstyrkan på Gotland låter idag meddela att man under årets Medeltidsvecka beslagtog inte mindre än 35 armborst i fall där licens saknades, samtliga armborst med serienumret 1"[:)]
Skämt åsido... serienummer är (antar jag) ett ganska modernt påfund så hur gör jag om jag vill ha en replika av ett 1400-talsarmborst? Sätter mitt bomärke på det? Frågan är om det räknas som igenkänningsbart märke på samma sätt som serienummer.
Ha det...
/Angus
Joakim K
Posted - 04 Sep 2003 : 12:47:03
Du får be dem ändra i licensdatabasen så den hanterar icke-numeriska symboler![:p]
Uppriktigt sagt.. Om man ska gå efter svenska myndigheter så är det nog något alfanumeriskt som gäller.
Arild Krake
Posted - 04 Sep 2003 : 23:18:55
Jag har varit i kontakt med Norrköpingspolisen (det är de som har hand om vapendelen här i Östergötland) och där fick jag reda på att armborst är undantaget vapenskåps kravet (Detta var vad som gällde i våras). Men man ska i alla fall förvara vapnet säkert ett tips som jag fick var att förvara vapnet och amunitionen sepparat. Jag har dock inget armborst ännu men jag har hört mig för om licenskrav mm.
Ludvig
Joakim K
Posted - 05 Sep 2003 : 07:56:20
Nice... Så man kan alltså välja på att ha armborstet ELLER pilarna på väggen...[8D]
Skämt åsido.
Får du mer info får du gärna återkomma.... Armborst blir väl inte vinterns projekt, men kanske nästa vinters... Och då vore det trevligt att ha allt runtomkring fixat.
En fråga i det sammanhanget... Är det någon som känner till någon förening för armborsskytte i stockholmstraken som inte ligger närmare uppsala än stockholm? Och som inte är helt insomnad...
***slut***