av Lasse C » 19 februari 2004, 08:10
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by B Wadbring</i>
...i vart fall anser inte jag att man skall döma vare sig någon eller något innan man vet fakta - vilket i detta fall torde innebära att man faktiskt sett filmen.
Pax vobiscum och vänliga hälsningar från Bengan
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
I vanlig ordning kan jag inte tala för någon annan än mig själv, men jag håller med dig om att inget skall dömas/kritiseras innan man sett det man kritiserar.
Dock, som jag innerligen hoppas att du märkte när du läste mitt inlägg, kritiserade jag inte <i><u>filmen</u></i>. Den har jag inte sett och kan följaktligen inte yttra mig om. Jag kritiserade <i><u>kostymörens inställning</u></i>, som var att det var helt onödigt att vara historiskt korrekt eftersom ingen ändå visste hur det egentligen var. Denna inställning finns dokumenterad i en intervju som jag kunnat läsa. Resultatet av kostymörens inställning och arbete kan beskådas på bilder som finns lite varstans. Dessa saker <i>finns</i> alltså tillgängliga - och går därmed att yttra sig om.
På filmens hemsidan anges att den manliga huvudpersonen är på väg hem från "korståg", och efter fyra års strider i "Orienten". Här är jag inte på hemmaplan, men vad jag förstår skedde inga korståg värda namnet härifrån vid den tid det måste handla om med tanke på pestutbrottet, och definitivt inga till "Orienten" - möjligen till Baltikum eller Ryssland. Genom det upplägg filmen har, och den information om handlingen som har publicerats (märk väl!) kan det, vad jag förstår, knappast handla om någon annan tidpunkt än 1351-52, ungefär. Filmmakarna har alltså <u><i>själva</i></u> placerat sig i en väl definierad och avgränsad tid. Därmed har man också möjlighet att gå till källmaterial och utgå från det. Uppenbarligen har man valt att inte göra det.
Man gör med andra ord, som det verkar, en film med anspråk på att utspelas i en historisk kontext, och till på köpet en väl avgränsad sådan - men skiter på ren svenska i att ens göra ett seriöst menat försök att få ramen historiskt korrekt! (<u><i>Handlingen</i></u> är en annan sak, den yttrar jag mig inte om) <i><b>Det</b></i> tycker jag är beklämmande.
Om vi tänker oss en lite modernare parallell: Ponera att man spelar in en film som utspelas 1957, och låter huvudpersonen köra omkring i en Cadillac av 1964 års modell, med motiveringen att "den är snyggare" och att "det är ändå ungefär samma tidsperiod". Skulle <i>du</i> tycka att <i>det</i> var helt OK? [;)]
(Jag är absolut ingen bilmänniska och skulle kanske inte ens märka det, men ändå tycker jag det vore slarvigt, nonchalant - och <u><b>fel</b></u>!)
LC
PS
För övrigt tycker jag det vore rätt kul med en film där man talade en "blandning av latin, forntyska och fornsvenska", som du nämner! Om inte annat vore det en välkommen omväxling till att <i>alla</i> människor, överallt, tycks tala engelska - möjligen med fransk eller tysk brytning. [;)]
I Mel Gibsons omskrivna film om Jesus lär man f ö tala latin och gammalarameiska...