[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Historiska världars forum • Visa tråd - Tre Solar

Tre Solar

Ja hittar du ingen annanstans att skriva någonting om medlemmar och företeelser kan du skriva här. Lite off-topic alltså.

Inläggav Eva Andersson » 18 februari 2004, 09:44

Jo, jag vet, men en del privata krigsutflykter mot "hedningarna" i Baltikum och Östeeuropa kalldes "korståg" av utövaran själva.

Eva
Eva Andersson

Inläggav Arnaud Guillaume » 18 februari 2004, 10:35

Det låter ju rätt troligt att det var kriget 1351 det handlar om i så fall. Men det verkar vara det enda som de har fått rätt, om det nu var med avsikt ens.

Det verkar som att historiciteten i den här filmen kommer att vara på samma nivå som min historiebok i mellanstadiet.
Arnaud Guillaume

Inläggav Endre Fodstad » 18 februari 2004, 14:06

Jeg har alltid funnet det interessant at filmmakere som lager filmer om middelalderen nærmest aldri gidder å bruke et sekund på å få ting til å se autentisk ut. Noe amerikanske LH-folk jeg korresponderer med ble kontaktet av kostymeavdelingen til filmen "Timeline" som har premiere nå snart. Etter å ha sendt et svært grundig kompendie over sent 1300-tallsdrakt til dem, fikk de dette i retur to uker senere med en håndskrevet note der det stod: "Beklager, men dette er ikke hva vi ser etter". I filmen løper alle mennene rundt i bukser, pludrete Gitarkameratene-skjorter, og med vester. Flott.

Filmakere gjør ihvertfall noen små forsøk når de lager filmer om andre perioder(Gladiator er ikke helt på jordet selv om de gjør noen morsomme feil), barokken(Se f.eks den engelske Elisabeth-filmen) eller tidlig moderne tid(Master&Commander, f.eks) men middelalderen er åpenbart kun en mulighet til at stein dumme kostymører skal kunne boltre seg i alle mulige idiotiske ideer.

Gah.

EF
Endre Fodstad

Inläggav Lasse C » 18 februari 2004, 14:28

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Endre Fodstad</i>

Etter å ha sendt et svært grundig kompendie over sent 1300-tallsdrakt til dem, fikk de dette i retur to uker senere med en håndskrevet note der det stod: "Beklager, men dette er ikke hva vi ser etter". EF
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Det <b>där</b> är intressant! I mina ögon fångar det filmfolkets (och stora delar av medias, också, för den delen) inställning!!

De får ett faktiskt, verklighetsgrundat underlag och svarar att ”Det där är inte vad vi <u><i>vill</i></u> ha”.
Med andra ord: Om verkligheten ser ut på ett sätt som inte passar dem så är det verkligheten som är/har fel! [xx(]

LC
Lasse C

Inläggav B Wadbring » 18 februari 2004, 19:32

Hej alla "glada" historiacineaster och ni andra!
Om alla filmer som har sin story förlagd till medeltiden skulle ha allting "rätt" så bleve nog inga filmer gjorda. Och rätt i vems ögon, när inte ens historikerna är överens om så mycket. Och vill vi verkligen ha det "rätta" - det bleve t.ex. en salig blandning av latin, forntyska och fornsvenska...
Jag såg själv på Arns rike med behållning, och kommer också att se Tre solar när den kommer.
Bild
Åren 1348-1351 var kung Magnus Eriksson iväg på ett korståg till Ryssland, vilket dock inte föll så väl ut. Men nog är det väl troligt att någon överlevde och kom hem därifrån...?
Lite mer positiva inlägg på sidorna så blir det mycket roligare att gå in här, och i vart fall anser inte jag att man skall döma vare sig någon eller något innan man vet fakta - vilket i detta fall torde innebära att man faktiskt sett filmen.
Bilden är från Tre solars sajt, och filmen har premiär den 27 februari.
http://www.sf.se/sf/sajter/tresolar/

Pax vobiscum och vänliga hälsningar från Bengan
B Wadbring

Inläggav Angus Maciomhair » 18 februari 2004, 19:54

Så att det är jobbigt att nå upp till en vettig nivå ursäktar att man inte ens försöker, som i exemplet med filmen "Timeline" ovan? *stön*

Vad menar du med "Lite mer positiva inlägg"? Blir allting bättre om vi blundar och hoppas att det försvinner?
Det har ju de facto släppts bilder från filmen och det man kunnat se hittills har inte verkat särskilt lovande eller ens inspirerat till att gå och se filmen IMHO.

Ha det...
/Angus
Angus Maciomhair

Inläggav B Wadbring » 18 februari 2004, 21:47

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Angus Maciomhair</i>

Vad menar du med "Lite mer positiva inlägg"? Blir allting bättre om vi blundar och hoppas att det försvinner? <hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Nä, självfallet inte, men jag förstår inte hur man kan 'skriva ner' något som man inte har sett.
Däremot vore det ju intressant om du beskrev bilderna som du sett från filmen och vad du tycker att dom har eller inte har i fråga om trovärdighet eller annat, konstruktiv kritik är aldrig fel.

Filmens reklam-hemsa tycker jag lyckas skapa en fin stämning med sina färger.

Ad utrumque paratus

Bengan
B Wadbring

Inläggav Vix Hq » 18 februari 2004, 22:58

En konkret sak jag har att invända mot (men som för den skull inte nödvändigtvis gör Tre Solar till en dålig <i>film</i> - bara till en mindre trovärdig historisk skildring [;)]!) är det klädesplagg som Lena Endre bär på affischerna. Jag kan för mitt liv inte kalla det annat än en grovstickad kofta i ett rätt snofsigt garn! Jag har tittat på den varje morgon och varje kväll i en veckas tid nu eftersom reklam för filmen sitter i bussen/vagnen som jag pendlar med...

Men det skulle helt klart vara intressant att höra om det finns någon annan förklaring till vad det är hon har på sig!

Vad filmen i övrig anbelangar så avvaktar jag tills den släpps på video.

/Vix (som älskar att sticka, men inte till sin medeltidsgarderob)
Vix Hq

Inläggav Karin » 19 februari 2004, 00:13

Som sagt, inget av de klädesplagg jag såg i trailern liknar något plagg jag har sett på en bild eller i ett fynd från 1300-talet.

Karin
Karin

Inläggav Lasse C » 19 februari 2004, 08:10

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by B Wadbring</i>

...i vart fall anser inte jag att man skall döma vare sig någon eller något innan man vet fakta - vilket i detta fall torde innebära att man faktiskt sett filmen.

Pax vobiscum och vänliga hälsningar från Bengan

I vanlig ordning kan jag inte tala för någon annan än mig själv, men jag håller med dig om att inget skall dömas/kritiseras innan man sett det man kritiserar.

Dock, som jag innerligen hoppas att du märkte när du läste mitt inlägg, kritiserade jag inte <i><u>filmen</u></i>. Den har jag inte sett och kan följaktligen inte yttra mig om. Jag kritiserade <i><u>kostymörens inställning</u></i>, som var att det var helt onödigt att vara historiskt korrekt eftersom ingen ändå visste hur det egentligen var. Denna inställning finns dokumenterad i en intervju som jag kunnat läsa. Resultatet av kostymörens inställning och arbete kan beskådas på bilder som finns lite varstans. Dessa saker <i>finns</i> alltså tillgängliga - och går därmed att yttra sig om.

På filmens hemsidan anges att den manliga huvudpersonen är på väg hem från "korståg", och efter fyra års strider i "Orienten". Här är jag inte på hemmaplan, men vad jag förstår skedde inga korståg värda namnet härifrån vid den tid det måste handla om med tanke på pestutbrottet, och definitivt inga till "Orienten" - möjligen till Baltikum eller Ryssland. Genom det upplägg filmen har, och den information om handlingen som har publicerats (märk väl!) kan det, vad jag förstår, knappast handla om någon annan tidpunkt än 1351-52, ungefär. Filmmakarna har alltså <u><i>själva</i></u> placerat sig i en väl definierad och avgränsad tid. Därmed har man också möjlighet att gå till källmaterial och utgå från det. Uppenbarligen har man valt att inte göra det.

Man gör med andra ord, som det verkar, en film med anspråk på att utspelas i en historisk kontext, och till på köpet en väl avgränsad sådan - men skiter på ren svenska i att ens göra ett seriöst menat försök att få ramen historiskt korrekt! (<u><i>Handlingen</i></u> är en annan sak, den yttrar jag mig inte om) <i><b>Det</b></i> tycker jag är beklämmande.

Om vi tänker oss en lite modernare parallell: Ponera att man spelar in en film som utspelas 1957, och låter huvudpersonen köra omkring i en Cadillac av 1964 års modell, med motiveringen att "den är snyggare" och att "det är ändå ungefär samma tidsperiod". Skulle <i>du</i> tycka att <i>det</i> var helt OK? [;)]
(Jag är absolut ingen bilmänniska och skulle kanske inte ens märka det, men ändå tycker jag det vore slarvigt, nonchalant - och <u><b>fel</b></u>!)

LC

PS
För övrigt tycker jag det vore rätt kul med en film där man talade en "blandning av latin, forntyska och fornsvenska", som du nämner! Om inte annat vore det en välkommen omväxling till att <i>alla</i> människor, överallt, tycks tala engelska - möjligen med fransk eller tysk brytning. [;)]
I Mel Gibsons omskrivna film om Jesus lär man f ö tala latin och gammalarameiska...
Lasse C

Inläggav B Wadbring » 19 februari 2004, 12:49

Hej Lasse!
Nä, kostymörer har jag egen erfarenhet av, och dom ser helt säkert inte saker på på samma sätt som vi...
Parallellen till bilarna har du helt rätt i, det skulle sabba filmen, men det förekommer ibland, och ännu värre är väl när Rambo skjuter i flera minuter utan att ladda om när man vet att magasinet är tomt efter mindre än tre sekunder!
Men det var inte det jag var en smula kritisk mot, utan mer den negativism som en del verkar ha som standard i sina inlägg - allt skall sablas ner utan att också säga något positivt.

Det där med orienten har jag inte helt koll på - det betyder ju österlandet, medan motsatsen är occidenten (västerlandet). Under ifrågavarande tid så hette ju t.ex. Finland Österland. Var gränsen skall gå vet jag inte, inte heller vet jag var kung Magnus var någonstans där borta i Ryssland, som ju å andra sidan inte hette Ryssland då... Ja, det här är inte helt enkelt.

Bengan
B Wadbring

Inläggav Lasse C » 19 februari 2004, 13:07

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by B Wadbring</i>

Men det var inte det jag var en smula kritisk mot, utan mer den negativism som en del verkar ha som standard i sina inlägg - allt skall sablas ner utan att också säga något positivt.
Bengan

OK, på den punkten kan jag vara enig med dig! Ibland blir det faktiskt rätt gnälligt, och det är <u><i>inte</i></u> kul.

Samtidigt är det egentligen inte konstigt om många blir griniga! Det här är något de är starkt engagerade i, och lagt ner <b>massor</b> med tid, arbete och pengar på att förkovra sig inom - och så kommer några mediajeppar och tycker att "det är väl skit samma, det spelar väl ingen roll, det är ändå ingen som fattar". Tror [}:)] att det blir surt!! Detta inte sagt som en ursäkt, men möjligen något av en förklaring.

(Fast det här var nog aningen off-topic...[:D])

LC
Lasse C

Inläggav Theo » 19 februari 2004, 23:59

Att blanda korståg och digerdöden i samma film finns det ju iofs goda prejudikat för. Det Sjunde Inseglet, någon? ;)

Theo
Theo

Inläggav Space » 20 februari 2004, 19:22

Hur svårt kan det vara att iallfall klä huvudpersonerna i en film i tidsenliga kläder? Jag menar...STICKAT! Till och med jag som bara är novis vet att det är fel.
Det kanske inte gör själva filmen bättre eller sämre men man får kalkonkänsla helt enkelt!
Space

Inläggav B Wadbring » 20 februari 2004, 23:42

Nu hoppas jag att jag inte tramper i klaveret bland alla klädes- och textilexperter...!

Jag är absolut ingen expert på medeltidskläder, och inte heller är jag invigd i stickningens ädla konst. Men av ren nyfikenhet sökte jag på 'stickningens historia' på Internet och fann bl.a. detta:

<i>Det svårt att säga när stickning föddes. Man tror att tekniken att tillverka en yta av maskor, med hjälp av två stickor , har uppstått någon gång på 600-talet e.kr. ...Från Egypten och <b> Mindre Asien</b> vandrade stickkonsten till Europa. På 1200- och 1300-talen var stickning ett kraftfullt hantverk i <b> Spanien </b>. Dit kom stickningen från <b>Nordafrika</b>.I Spanien finns mönsterstickade silkeskuddar och liturgiska vantar av silke bevarade.
En madonnabild från 1300-talet visar att stickning var vanligt i Italien och <b>Frankrike</b>. Målningen avbildar Jungfru Maria med en stickning i handen</i>

Med tanke på att svenska vikingar redan på 800-talet var nere i Svarta havet och härjade, förmodligen danska vikingar i den spanska staden Sevilla år 844, Marocko och Frankrike år 859 så kanske det inte vore så otroligt ändå?
Och norske Sigurd Jorsalafare ledde år 1107 ett korståg sjövägen genom Gibraltar, han kämpade mot de muhammedanska morerna i Spanien och deltog i erövringen av Ceylon, som för en kortare period faktiskt lär ha varit ett norskt kungadöme. Och Mindre Asien är ju östra Medelhavet.

Vad tror ni, finns möjligheten att man kunde sticka i Sverige år 1350? Vävde gjorde ju redan vikingarna, det verkar väl mer avancerat än två pinnar och en tråd? Eller? : )
I vart fall tycker jag att Lena Endres tröja är snygg!

Källa

Bengan
B Wadbring

FöregåendeNästa

Återgå till Diverse skvaller