av Angus Maciomhair » 20 april 2003, 22:35
Om jag skulle göra ett försök att skriva om inlägget som för ett par dagar gick i putten eftersom jag glömde logga in [:(]
Here goes:
Om jag skulle våga mig på att göra ett uttalande om skillnaden mellan långbågar och flatbågar skulle jag säga att den till största delen sitter i lemmarnas tvärsnitt snarare än i längden.
För att börja i lite mer rätt ände:
När jag säger 'långbåge' syftar jag på den engelska typen, ELB, vars former dykt upp lite här och var och ingalunda är en engelsk skapelse, även om hundraårskriget säkerligen bidrog till dess ryktbarhet.
En ELB har ofta en D-formad tvärsnittsprofil (platt rygg, rundad mage) som sedan blir mer oval ut mot nockarna där den ofta (men inte alltid) har en helt rund profil.
Längden hos en normal ELB (dvs avsedd för 28" draglängd) ligger allt som oftast i spannet 66-70" men kan gå upp till 72". Vid 72" har man dock kommit till 'the point of diminishing returns' där bågen för all del blir lättare att dra (jämfört med en kortare båge i samma styrka) pga att strängvinkeln minskar. Dessvärre gäller TINSTAAFL-regeln (There Is No Such Thing As A Free Lunch) och man får betala med minskat kast pga. den ökade massan hos lemmarna.
Kännetecknande för en ELB är att de oftast arbetar genom hela bågen och vid fullt uppdrag beskriver en halvcirkel (comes full compass).
En flatbåge har en rektangulär lemprofil. Längden är kortare än för en ELB pga mer arbetande material i lemmarna att fördela påfrestningarna på. Allt som oftast har de ett styvt grepp och en aning styvare lemtoppar för att hålla nere strängvinkeln.
Dessa "regler" är dock ingenting som är hugget i sten. I 'Bows Of The World' av David Gray återfinner man under Nordamerikanska bågar:
algonkin: 65" lång, rektagulärt snitt, 50#@28", arbetar i greppet.
Författaren (och säkert en hel del andra människor) har klassat den som en D-båge (vanlig benämning på en långbåge) trots lemprofilen.
Jag skulle inte klassa den som en sådan trots att den arbetar i greppet. Att göra bågen arbetande i greppet är ett sätt att ytterligare lägga till säkerhetsmarginaler IMO.
För att ytterligare förvirra begreppen så ser man ibland flatbågar under rubriken 'American Longbows'.
För att ägna korta bågar ett par rader:
I sin bok tar David Gray upp indianbågar som användes till häst.
Horse bows:
Trä & senor: 40-55" långa.
Horn & senor utan träkärna: 33-40" långa, en del så långa som 50", draglängd 20-25".
Förhållandet mellan senlagret på ryggsidan och horn- eller trädelen på magsidan anges som 1:1.
Dessa bågar användes bl.a. för buffeljakt. I skrivande stund minns jag inte vad Howard Hill använde för styrka när han jagade buffel från hästryggen. Jag tror det var 60#, kan kolla det när jag kommer hem.
Som referens kan nämnas att längden på 1.20 meter som omtalas i tidigare inlägg motsvarar knappt 48".
Kontentan är att det går bra att bygga korta bågar med höga dragvikter.
Nåväl, hoppas detta inte blev alldeles för rörigt, jag är inte helt vaken för tillfället.
Ha det...
/Håkan, som tillbringat de senaste nio timmarna med att brygga öl.