av arwo.p » 11 mars 2004, 19:26
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Katarina</i>
Fick höra av en kollega att Kalmar Länsmuseum tydligen varit behjälpliga med delar av rekvisitan i form av dräkter.
Man undrar ju i sitt stilla sinne vem på KLM som är ansvarig för dräktförrådet...?
Sommarlovsprogrammet Salve för ett par år sen var ju också nåt som de hade en finger med i. Det såg inte mycket bättre ut då heller.
Rätt mycket av filmen är tydligen inspelat på Eketorps borg, fick jag höra också.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej sitter och roar mig med att kolla över div. frågor här. Synnerligen intressant och roligt!!!! Angående Kalmar läns Museums dräkter så kan jag säga att ansvarig för dräkterna heter Kerstin Lönnberg och att hennes mer än 1200 olika historiska dräkter mer än väl lever upp till tidstrogenhet, när det gäller sömmar och material. Du är så välkommen att komma och granska, slå bara en signal till mig Arwo Pajusi, Kalmar läns Museum, så fixar vi det. Vidare så var material från Foteviken inhyra samt att Norsk tv och SVT bidrog med en hel hög.
Att delar av filmen är inspelad på Eketorps borg kan väl vem som helst se, som har den minsta inblick i de ca. 40-tal olika rekonstruerade miljöer och fornbyar från stenålder till medeltid vilka finnes i detta land.
För övrigt kan nämnas att Hobert ex. antal gånger påpekat sin konstnarliga frihet som filmskapare. Då spelar det ingen större roll vad någon med fackkunskap säger, han kör "sitt race" ändå.
Frågan är då om man om man skall hyra ut rekvistita och låta fornbyar bli plats för filminspelningar? JOVISST! Anser jag, annars blir det bara kulisser och frigolit, samt bomullstrasor som förekommer.